Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2010

Ενημέρωση Υποψηφίων για το Διαγωνισμό ΕΠ.ΟΠ. του Π.Ν


26/1/2010 Τροποποίηση Εγκυκλίου Διαταγής Διαγωνισμού Επιλογής ΕΠΟΠ ΠΝ


1. Από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού ανακοινώνεται ότι με Εγκύκλιο Διαταγή του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, τροποποιείται η ευρισκόμενη σε εξέλιξη διαδικασία Προκήρυξης Κατάταξης ΕΠΟΠ στο Πολεμικό Ναυτικό, όσον αφορά τις ημερομηνίες διεξαγωγής των διαδικασιών, όπως παρακάτω:

α. Κατάρτιση Πίνακα συνολικής βαθμολογίας κατά ειδικότητα και απόλυτη σειρά επιτυχίας έως 1 Φεβρουαρίου 2010 και ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του ΠΝ http://www.hellenicnavy.gr για ενημέρωση των υποψηφίων με ευθύνη τους.
β. Έναρξη διεξαγωγής λοιπών δοκιμασιών (Υγειονομική, Ψυχοτεχνική Εξέταση και Αθλητική Δοκιμασία) την 16 Φεβρουαρίου και ολοκλήρωση μέχρι την 26 Μαρτίου 2010.
γ. Κύρωση πινάκων επιτυχόντων έως 31 Μαρτίου 2010.

2. Οι επιτυχόντες θα καταταχθούν στη Ναυτική Βάση Κανελλόπουλος στο Σκαραμαγκά την 19 Απριλίου 2010.


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Συναντήσεις Δρούτσα με Νταβούτογλου - Μιλόσοσκι


Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Δρούτσας, ο οποίος βρίσκεται στο Λονδίνο για να μετάσχει την Πέμπτη στη Διεθνή Διάσκεψη για το Αφγανιστάν, μετείχε την Τετάρτη σε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης στη Σχολή Οικονομικών Επιστημών (LSE) με θέμα συζήτησης τις προοπτικές και τις θέσεις της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής.


Ο κ. Δρούτσας εξήγησε τις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης στα θέματα των ελληνοτουρκικών σχέσεων, του Κυπριακού, των εξελίξεων στα Βαλκάνια και το θέμα της ονομασίας της ΠΓΔΜ.

Μετά τη συζήτηση στη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Λονδίνου ο κ. Δρούτσας είχε συνάντηση με τον υπουργό των Εξωτερικών της Αυστραλίας κ. Σμίθ ενώ την Πέμπτη, στο περιθώριο της Διάσκεψης για το Αφγανιστάν θα έχει διμερείς συναντήσεις με τους υπουργούς Εξωτερικών των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και με τον υπουργό των Εξωτερικών της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας κ. Αντόνιο Μιλόσοσκι.

Την Πέμπτη το βράδυ ο κ. Δρούτσας θα έχει δείπνο εργασίας με τον υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου.

Στο μεταξύ, ο "πρωθυπουργός" του παράνομου τουρκοκυπριακού καθεστώτος, Ντερβίς Έρογλου, ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι θα είναι υποψήφιος στις "προεδρικές εκλογές", που θα γίνουν στα κατεχόμενα στις 18 Απριλίου.

Ο Έρογλου υποστήριξε ότι η νίκη του, με μεγάλη διαφορά θα είναι ένα δυνατό μήνυμα, το οποίο θα δοθεί "στους γείτονες στο νότο" και σε αυτούς που δεν καταλαβαίνουν τι είδους συμφωνία θέλουν οι Τούρκοι της Κύπρου.

Είπε, επίσης, ότι μετά την "εκλογή του" θα γίνει μια επαναξιολόγηση και θα συσταθεί μια ομάδα από επιχειρηματίες, διπλωμάτες και ακαδημαϊκούς σε κρίσιμα θέματα, όπως το σύνταγμα, το διεθνές δίκαιο, η οικονομία, το περιουσιακό, η ΕΕ και τα ανθρώπινα δικαιώματα.


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Το Γκουαντάναμο θα κλείσει μέχρι το τέλος της θητείας Ομπάμα


Το αμερικανικό κέντρο κράτησης του Γκουαντάναμο θα κλείσει μέχρι το τέλος της θητείας του προέδρου Μπαράκ Ομπάμα, δήλωσε ο ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ για το κλείσιμο του Γκουαντάναμο, Ντάνιελ Φράιντ.


"Πιστεύω ότι το Γκουαντάναμο θα κλείσει μέχρι το τέλος της πρώτης θητείας του προέδρου Ομπάμα, τον Ιανουάριο του 2013. Το κλείσιμο του Γκουαντάναμο είναι το σωστό", πρόσθεσε ο κ. Φράιντ, κατά τη διάρκεια Συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες.

Ο αμερικανός διπλωμάτης βρίσκεται σε περιοδεία στην Γηραιά Ήπειρο, προκειμένου να πείσει τους ευρωπαίους ηγέτες να δεχθούν τους κρατούμενους του Γκουαντάναμο.

Κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, τέσσερις κρατούμενοι μεταφέρθηκαν από το Γκουαντάναμο στην Ευρώπη (τρεις στη Σλοβακία και ένας Ελβετία). "Οι διαπραγματεύσεις με την Ισπανία βρίσκονται σε εξέλιξη για ένα σημαντικό αριθμό κρατουμένων" σημείωσε ο αμερικανός απεσταλμένος.


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Τουρκία: Νέες διώξεις για την υπόθεση Εργκενεκόν


Η τουρκική εισαγγελία άσκησε δίωξη εναντίον 17 ακόμη ανθρώπων με την κατηγορία της συνωμοσίας για την ανατροπή του ισλαμικού κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης ΑΚΡ, ενώ σύμφωνα με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης οι εισαγγελείς θα ζητήσουν την επιβολή ισόβιας κάθειρξης σε πέντε αξιωματούχους.


Η έρευνα της υπόθεσης που είναι γνωστή ως Εργκένεκον έχει δημιουργήσει ιδιαίτερη ένταση στις σχέσεις ανάμεσα στο κόμμα του πρωθυπουργού Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και σε όσους επιθυμούν την απαλλαγή από τις θρησκευτικές επιρροές.

Περισσότεροι από 200 άνθρωποι, ανάμεσα τους στρατιωτικοί αξιωματούχοι, δικηγόροι και πολιτικοί έχουν συλληφθεί από την περίοδο που η υπόθεση Εργκένεκον ήλθε στο φως της δημοσιότητας περίπου δυόμισι χρόνια πριν.

Οι Τούρκοι εισαγγελείς κατηγορούν την ομάδα ότι σχεδίαζε να δημιουργήσει χάος στη χώρα με βομβιστικές επιθέσεις προκειμένου να αναγκάσουν τον στρατό να αναλάβει δράση και να ανατρέψει την κυβέρνηση Ερντογάν.


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

"Πράσινο" σε Σκόπια, "κόκκινο" σε Άγκυρα από ΕΕ


Με συντριπτική πλειοψηφία η Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων του Ευρωκοινοβουλίου ζήτησε ν΄ αποφασίσει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κορυφής στις 25 Μαρτίου την έναρξη των διαπραγματεύσεων ένταξης της ΠΓΔΜ.

Η επιτροπή αυτή "αναμένει την έναρξη αυτών των διαπραγματεύσεων στο αμέσως επόμενο διάστημα .



Η απόφαση αυτή που ελήφθη με πλειοψηφία 76 ψήφων υπέρ, 5 κατά και 5 αποχές, έγινε στη διάρκεια συζήτησης από την Επιτροπή αυτή του σχεδίου της ετήσιας έκθεσης προόδου της ενταξιακής πορείας των Σκοπίων.

Μολονότι αυτή η απόφαση δεν είναι υποχρεωτικής εφαρμογής από τις κοινοτικές χώρες ,δείχνει ότι η υιοθέτηση της από την ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου είναι ,εκτός απροόπτου, βέβαιη.

Η επιρροή των ελλήνων ευρωβουλευτών στους ξένους συναδέλφους τους είναι ανύπαρκτη στο ζήτημα αυτό, και ο σλοβένος εισηγητής αυτής της έκθεσης Ζόραν Τάλερ ενήργησε ως εντεταλμένος εκπρόσωπος της ΠΓΔΜ.

Στην εισήγηση του ο κ. Τάλερ θέλησε να "συμβουλεύσει" και την Ελλάδα εξηγώντας ότι "η έκθεση αυτή συνιστά μια έντονη πρόσκληση και προς την ελληνική κυβέρνηση να απαλλαγεί επιτέλους από αυτό το ζήτημα."

"Πιστεύω ειλικρινά, είπε ο κ. Τάλερ, ότι η συντήρηση αυτού του προβλήματος δεν είναι προς το συμφέρον της Ελλάδας."

Σε αντίθεση με αυτή για την ΠΓΔΜ η έκθεση προόδου της Τουρκίας που συζητήθηκε κι αυτή την Τρίτη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ικανοποιεί τα ελληνικά και κυπριακά συμφέροντα και επιδιώξεις.

Υπάρχουν καταχωρημένες σ΄ αυτήν οι ανησυχίες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το ότι ο νέος τουρκικός νόμος για τις θρησκευτικές κοινότητες συνεχίζει να μην επιλύει τα προβλήματα που αυτές αντιμετωπίζουν σ αυτή τη χώρα.

Ειδική αναφορά γίνεται στα εμπόδια που αντιμετωπίζει το Οικουμενικό Πατριαρχείο ως προς το νομικό καθεστώς του, την εκπαίδευση των κληρικών του και την εκλογή του Οικουμενικού Πατριάρχη, ενώ επαναλαμβάνεται για μιαν ακόμη φορά η ανάγκη επαναλειτουργίας της Σχολής της Χάλκης.

Στην ίδια έκθεση διαπιστώνεται η μικρή πρόοδος που έχει σημειωθεί στη βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων και καλείται η Μεγάλη Τουρκική Εθνοσυνέλευση να αποσύρει την απειλή του casus belli εναντίον της Ελλάδας καθώς και η κυβέρνηση να σταματήσει τις συνεχιζόμενες παραβιάσεις του ελληνικού εναερίου χώρου στο Αιγαίο.

Ως προς την Κύπρο και το Κυπριακό η έκθεση καλεί την Τουρκία:

-Να υποστηρίξει ενεργά τις διαπραγματεύσεις μεταξύ των δυο κοινοτήτων,

- Να αρχίσει αμέσως την απόσυρση στρατιωτικών δυνάμεων της από το Νησί συμβάλλοντας έτσι στη βελτίωση του κλίματος για τις διαπραγματεύσεις,

- Να μη παρεμποδίζει τα μη πολεμικά πλοία που κάνουν έρευνες για πετρέλαιο στην Ανατολική Μεσόγειο για λογαριασμό της Κυπριακής Δημοκρατίας

- Να εφαρμόσει το πρωτόκολλο της Τελωνειακής Ένωσης προειδοποιώντας την Άγκυρα ότι η μη εφαρμογή του μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις ενταξιακές της διαπραγματεύσεις και

- Να πάρει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες για τα ανθρωπιστικού χαρακτήρα ζητήματα των αγνοουμένων.


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

"Δεν υπάρχει σχέδιο Μπαν Κι Μουν για το κυπριακό"


Δεν υπάρχει σχέδιο του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ Μπαν Κι – μουν για το Κυπριακό και δεν βρίσκεται στα σκαριά οποιαδήποτε ενδιάμεση συμφωνία, δήλωσε ο Κύπριος κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέφανος Στεφάνου.


Σε δηλώσεις στον τηλεοπτικό σταθμό ΡΙΚ για την επικείμενη επίσκεψη στην Κύπρο του γενικού γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, Μπαν Κι Μουν, ο κ. Στεφάνου ανέφερε ότι η Κυπριακή κυβέρνηση αναμένει ότι και ο γενικός γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών θα ενθαρρύνει τις δύο κοινότητες να συνεχίσουν τις προσπάθειες για επίλυση του κυπριακού και θα ενημερωθεί, από πρώτο χέρι, για την πορεία των συνομιλιών.

Ο Κύπριος κυβερνητικός εκπρόσωπος επεσήμανε ότι «η διαδικασία είναι κυπριακής ιδιοκτησίας και ότι είναι ξεκάθαρο πως ο ρόλος των Ηνωμένων Εθνών δεν είναι ούτε επιδιαιτητικός ούτε μεσολαβητικός».

Ανέφερε ακόμα ότι τα Ηνωμένα Έθνη έχουν ρόλο στις προσπάθειες, αλλά όχι στη διαπραγμάτευση. Θέλουμε, είπε, από τα Ηνωμένα Έθνη, πέραν της στήριξης που παρέχουν, να δραστηριοποιούνται προς την κατεύθυνση του σεβασμού των ψηφισμάτων τους και την εφαρμογή τους στην περίπτωση της Κύπρου.

Ο κ. Στεφάνου ανέφερε ότι «είναι καλοδεχούμενος στην Κύπρο ο γενικός γραμματέας, αφού υπό την αιγίδα του και στο πλαίσιο των καλών του υπηρεσιών διεξάγονται πάντα οι συνομιλίες».


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Διάσκεψη για το Αφγανιστάν στο Λονδίνο


Στο Λονδίνο έφτασε η αμερικανίδα υπουργός Εξωτερικών Χίλαρι Κλίντον για να λάβει μέρος στη διεθνή διάσκεψη για το Αφγανιστάν, ενώ την Τετάρτη θα έχει συνομιλίες για το θέμα της Υεμένης.


Στη διάσκεψη θα λάβουν μέρος περίπου 60 χώρες.

Σύμφωνα με το σχέδιο απόφασης της διάσκεψης, η Καμπούλ θα δεσμευθεί να αναλάβει τις περισσότερες επιχειρήσεις στις επικίνδυνες περιοχές μέσα σε τρία χρόνια και τον τομέα της ασφάλειας μέσα σε πέντε χρόνια.

Στη διάσκεψη δεν θα ανακοινωθεί χρονοδιάγραμμα για την αποχώρηση των ξένων στρατιωτικών δυνάμεων.

Περιμένουμε πολλά από τον πρόεδρο Καρζάι, προειδοποίησε ο Γκόρντον Μπράουν, ενώ ο υπουργός Εξωτερικών της Βρετανίας δήλωσε ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό οι πόροι της διεθνούς βοήθειας να σταματήσουν να απομυζώνται από τη διαφθορά.


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Ουζμπέκος πρώην κρατούμενος στο Γκουαντάναμο μεταφέρθηκε στην Ελβετία


Ένας Ουζμπέκος κρατούμενος στη φυλακή του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στην Ακτή Γκουαντάναμο της Κούβας μετήχθη στην Ελβετία, ανακοίνωσε το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης.

Η μεταγωγή έγινε μετά από "συνεκτική εξέταση" θεμάτων ασφαλείας και άλλων παραγόντων, σύμφωνα με ανακοινωθέν του υπουργείου.


Η ταυτότητα του κρατουμένου δεν αποκαλύφθηκε μετά από σχετικό αίτημα της Ελβετικής κυβέρνησης, "για να προστατευτεί η ιδιωτική ζωή του ατόμου αυτού και να διευκολυνθεί η προσαρμογή του στη ζωή στην Ελβετία".

Σήμερα στο Γκουαντάναμο παραμένουν 192 κρατούμενοι. Ομάδα ειδικών έχει εισηγηθεί την απελευθέρωση τουλάχιστον των 110. Οι 35 αναμένεται να προσαχθούν σε δίκη, ορισμένοι σε δικαστήρια στις ΗΠΑ. Από το 2002, πάνω από 570 κρατούμενοι έχουν σταλεί σε άλλες χώρες, όπου αφέθηκαν ελεύθεροι, τέθηκαν υπό κράτηση ή φυλακίστηκαν από τις αρχές.

Η προθεσμία που είχε ορίσει ο πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα για το κλείσιμο της φυλακής -η μεταχείριση των κρατουμένων στην οποία προκάλεσε παγκόσμια κατακραυγή- πέρασε χωρίς να έχει διακοπεί η λειτουργία της.


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Μια αποκαλυπτική συνέντευξη: Το παρόν και το μέλλον του PAK-FA, την Πέμπτη η πρώτη πτήση!


Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες, η πρώτη πτήση του νέου μαχητικού αεροσκάφους πέμπτης γενιάς PAK-FA θα πραγματοποιηθεί τελικά αύριο Πέμπτη, παρόλαυτά, η είδηση μεταδίδεται με επιφύλαξη καθώς η ημερομηνία της πρώτης πτήσης έχει αναβληθεί αρκετές φορές μέχρι σήμερα.
Με την ευκαιρία της ιστορικής αυτής στιγμής, ο Konstantin Makienko, μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής Άμυνας της Κρατικής Δούμας και συντάκτης της ρωσικής αμυντικής έκδοσης Moscow Defence Brief παραχώρησε συνέντευξη για το θέμα του ρωσικού μαχητικού πέμπτης γενιάς στην ιστοσελίδα mk.ru, την οποία και σας μεταφέρουμε.

Ο Makienko θεωρείται αυθεντία σε θέματα ρωσικών εξοπλιστικών συστημάτων, η δε συνέντευξή που παραχώρησε αποκαλύπτει για πρώτη φορά αρκετές λεπτομέρειες για το μαχητικό, όπως για παράδειγμα για το σύστημα ραντάρ του που θα διαθέτει πέντε κεραίες!

Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα, αυτήν την περίοδο η ρωσική αεροναυπηγική βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας έχει «ρίξει» όλο της το βάρος πάνω σε δυο προγράμματα. Το ένα είναι αυτό της ανάπτυξης του νέου διηπειρωτικού πύραυλου Bulava, και το άλλο αυτό της ανάπτυξης του νέου μαχητικού πέμπτης γενιάς PAK-FA.

Ενώ όμως οι δοκιμαστικές εκτοξεύσεις του Bulava, καίτοι σε μεγάλο ποσοστό αποτυχημένες δημοσιεύονται με αρκετές λεπτομέρειες, ελάχιστα είναι γνωστά για το πρόγραμμα PAK-FA, είναι χαρακτηριστικό ότι δεν έχει δοθεί στην δημοσιότητα ούτε μια πραγματική του φωτογραφία.

Και από ό,τι φαίνεται αυτήν την Πέμπτη θα πραγματοποιηθεί η πρώτη του πτήση μετά από αναμονή ετών. Η πτήση τελικά θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου Komsomolsk-on-Amur – βασικό πεδίο δοκιμών της σχεδιάστριας εταιρείας Sukhoi.


Ακολουθεί η συνέντευξη:

Ερώτηση: Λέγεται ότι αυτήν την Πέμπτη θα πραγματοποιηθεί η πρώτη πτήση του μαχητικού πέμπτης γενιάς. Εν τω μεταξύ η πρώτη πτήση του αντίστοιχου αμερικάνικου μαχητικού πραγματοποιήθηκε το 1991. Πλέον η αμερικανική Αεροπορία έχει εντάξει σε υπηρεσία πάνω από εκατό μαχητικά πρώτης γραμμής F-22. Γιατί έχουμε μείνει τόσο πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες;

Απάντηση: Πριν την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, η πρόοδος των δυο χωρών στα μαχητικά πέμπτης γενιάς ήταν συγκρίσιμη. Το πρωτότυπο αεροσκάφος της ρωσικής MiG (με την κωδική ονομασία 1.44) ήταν έτοιμο να πετάξει το 1994-1995, αλλά λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων, πέτυχε να πραγματοποιήσει μόνο δυο δοκιμαστικές πτήσεις το 1999 και μετά το πρόγραμμα τερματίστηκε.

Δεδομένων των συνθηκών χρόνιας υποχρηματοδότησης της ρωσικής στρατιωτικής βιομηχανίας, δεν κατέστη δυνατό να ολοκληρωθεί ένα τόσο περίπλοκο οπλικό σύστημα, όπως ένα μαχητικό πέμπτης γενιάς εφάμιλλο των νεότερων αμερικανικών σχεδιάσεων. Μάλιστα, η κρατική χρηματοδότηση του προγράμματος PAK-FA ξεκίνησε μόλις με τον προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2005-2006, ενώ μέχρι τότε μόνο η Sukhoi επένδυε σε αυτό με δικά της κεφάλαια. Από αυτήν την άποψη, μπορούμε να πούμε ότι η πραγματική δουλειά στο πρόγραμμα του PAK-FA ξεκίνησε μόλις στα μέσα της δεκαετίας.

Επιπλέον, παρατηρώντας τους Αμερικάνους μπορούμε να ελαχιστοποιήσουμε τα σχεδιαστικά και τεχνολογικά ρίσκα προκειμένου να αποφύγουμε τα λάθη που έκαναν οι προηγηθέντες Αμερικάνοι. Πέρα από αυτό, σημειώστε ότι η Ρωσία παραμένει η μόνη χώρα πέρα από τις ΗΠΑ με την ικανότητα να αναπτύξει ένα μαχητικό πέμπτης γενιάς. Σε όλο τον κόσμο πιθανότατα θα υπάρξουν μόνο τρεις χώρες με αυτήν την δυνατότητα, με την τρίτη να είναι η Κίνα.

Ερ. Για ποιο λόγο επιλέχθηκε η Sukhoi για την ανάπτυξη του μαχητικού πέμπτης γενιάς, ενώ όπως είπατε, η MiG είχε ήδη κατασκευάσει πρωτότυπο του αεροσκάφους σε πτήσιμη κατάσταση;

Απ. Το 2002, ο πλέον σημαντικός παράγοντας για την επιλογή της Sukhoi ήταν η ικανότητά της να ξεκινήσει τις εργασίες για το PAK FA με δικά της κεφάλαια. Η Sukhoi λοιπόν επικράτησε της MiG όχι μόνο με την οικονομική έννοια, αλλά το κυριότερο, λόγω της μοναδικής της ικανότητας που επέδειξε στην καινοτομία. Αλλά τώρα που οριστικοποιείται το πρόγραμμα του PAK-FA, θα υπάρξουν ευκαιρίες και για την MiG ως υπεργολάβου στο πλαίσιο της κοινής ρωσικής αεροναυπηγικής βιομηχανίας.

Ερ. Ωστόσο, αυτό δεν φαίνεται να έχει δώσει το πάνω χέρι στην Sukhoi. Μας υποσχέθηκαν την πρώτη πτήση του πρωτότυπου το 2008, μετά το 2009 και γενικά το πρόγραμμα φαίνεται να είναι συνέχεια πίσω από το χρονοδιάγραμμά του.


Απ. Ο κύκλος ζωής ενός μαχητικού πέμπτης γενιάς θα είναι περί τα 40 με 50 χρόνια ή 480 με 600 μήνες. Σε αυτήν την κλίμακα, το κενό 12 ή και 24 μηνών δεν είναι ουσιώδες. Καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση περίπλοκων τεχνικών πρότζεκτς είναι ο κανόνας όχι μόνο για την Ρωσία αλλά και για τις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Είναι αρκετό να αναλογιστούμε πόσο δύσκολη αποδείχτηκε η ανάπτυξη του εμπορικών προδιαγραφών Boeing 787 Dreamliner ή του ευρωπαϊκού στρατιωτικού μεταφορικού αεροσκάφους A-400M.

Επιπλέον, ο εγχώριος εξοπλισμός, κυρίως ραντάρ και πύραυλοι, είναι κατά κανόνα βαρύτερα και μεγαλύτερα σε σχέση με τα δυτικά ανάλογά τους, έτσι για τα ίδια χαρακτηριστικά του συστήματος συνολικά, έχουμε να δουλέψουμε σε πιο δύσκολες πλατφόρμες. Τέλος, όλες οι αεροπορίες σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν προβλήματα έλλειψης ιπτάμενου προσωπικού και προτιμούν να έχουν έναν μικρότερο αριθμό μαχητικών μεγαλύτερων ικανοτήτων, δεν είναι δηλαδή σαν απλά, φτηνά αυτοκίνητα που μπορεί να αποκτήσει και οδηγήσει ο καθένας.

Φυσικά, το ιδανικό που θα προτιμούσε να είχε η ρωσική Αεροπορία θα ήταν δυο τύποι μαχητικών αεροσκαφών, ένα βαρύ και ένα ελαφρύ. Πιστεύω ότι αν το επιτρέψουν και οι οικονομικές συνθήκες της χώρας, θα ξεκινήσουμε ένα πρόγραμμα και για την ανάπτυξη ελαφρού μαχητικού. Στο μεσοδιάστημα θα αρκεστούμε στο νέο μας Sukhoi Su-35C (-BM).

Ερ. Οι ΗΠΑ παράλληλα με το μεγάλο και βαρύ F-22, έχουν σχεδιάσει και αναπτύσσουν ένα μικρότερο και οικονομικότερο μαχητικό πέμπτης γενιάς, το F-35. Για ποιο λόγο η Ρωσία έχει προχωρήσει στην δημιουργία μιας ογκώδους πολεμικής μηχανής αλλά όχι και ενός φτηνού ελαφρού μαχητικού;

Απ. Αυτό είναι απόλυτα δικαιολογημένο. Τόσο η Ρωσία όσο και οι συνέταιροί μας στο πρόγραμμα, η Ινδία, είναι χώρες με ευρύ εναέριο χώρο και σε κάθε περίπτωση αυτό που χρειαζόμαστε είναι μια ισχυρή πολεμική μηχανή με μεγάλες ικανότητες και αυξημένη ακτίνα δράσης.

Ερ. Θεωρείται ότι οι ικανότητες εκείνες που ξεχωρίζουν τα μαχητικά πέμπτης γενιάς είναι η χαμηλή παρατηρησιμότητα (σ.σ. μικρό RCS), ραντάρ ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης, υπερηχητική πτήση άνευ μετάκαυσης και ευελιξίας. Θα έχει το PAK FA αυτές τις ικανότητες?

Απ. Ναι. Η αεροδυναμική διαμόρφωση του PAK FA είναι ελαφρώς πιο συντηρητική σε σχέση με το F-22, αλλά χωρίς αμφιβολία έχουν ληφθεί μέτρα για την μείωση του ίχνους του αεροσκάφους (όχι μόνο στα ραντάρ) από κάθε άποψη. Για το PAK FA αναπτύσσεται όχι απλώς ένα ραντάρ με κεραία ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης αλλά ένα πλήρες ολοκληρωμένο σύστημα ραντάρ πολλαπλών ρόλων που θα περιέχει συνολικά πέντε ενσωματωμένες κεραίες.

Ερ. Τα περιγράφετε όλα τόσο όμορφα, αλλά όταν ρωτάμε στρατιωτικούς δεν παίρνουμε τις ίδιες αισιόδοξες απαντήσεις, αναγνωρίζουν ότι αυτό το μαχητικό έχει ακόμα πάρα πολλά προβλήματα: υπάρχουν ερωτηματικά για τον οπλισμό του, με το ραντάρ του δεν κυλούν όλα ομαλά, και το βασικότερο, δεν υπάρχει ακόμα διαθέσιμος ο νέος κινητήρας πέμπτης γενιάς…

Απ. Πραγματικά, είναι το πρωτότυπο ενός μαχητικού πέμπτης γενιάς, κι όμως αρχικά θα είναι εξοπλισμένο με κινητήρα προηγούμενης γενιάς και ραντάρ χωρίς κεραία ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης. Αλλά αυτό είναι κοινή πρακτική. Το πρώτο πειραματικό T-10 (το πρωτότυπο της οικογένειας Su-27 Flanker) ήταν και αυτό εξοπλισμένο με κινητήρα προηγούμενης γενιάς. Αυτό οφείλεται στο ότι συνήθως ο κύκλος ανάπτυξης μιας ολότελα νέας σχεδίασης αεροκινητήρα ξεπερνά χρονικά τις εργασίες στο ίδιο το μαχητικό. Οι δοκιμές στο PAK FA όμως θα κρατήσουν άλλα πέντε με επτά χρόνια, και μέχρι τότε, ελπίζω, ο νέος κινητήρας πέμπτης γενιάς θα είναι έτοιμος. Όσον αφορά δε το ραντάρ, οι εργασίες και για αυτό βρίσκονται σε εξέλιξη και προωθείται η ολοκλήρωση ενός εντελώς νέου συστήματος.

Φυσικά όλα τα παραπάνω συνιστούν τεχνικές προκλήσεις και μια απόλυτη εγγύηση επιτυχίας δεν μπορεί να υπάρξει. Ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι η Ρωσία, σε συνεργασία με την Ινδία έχει φτάσει μέχρι και το σημείο πτητικών δοκιμών σε υποσυστήματα του νέου ραντάρ. Σε αυτό το σημείο λοιπόν, δυσάρεστες εκπλήξεις δεν είναι πιθανές. Τέλος, ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρόμοιων δυνατοτήτων σε σχέση με αυτό που θα εγκατασταθεί στο PAK-FA, αναμένεται να ολοκληρωθεί και στο νέο ενδιάμεσο μαχητικό του προγράμματος Su-35BM. Γενικότερα, η παράλληλη ανάπτυξη του PAK-FA και του Su-35 θα συνδράμει στην ξεχωριστή ανάπτυξη υποσυστημάτων για το πρώτο και στην συνέχεια, οι τεχνικές λύσεις που θα προκύψουν θα χρησιμοποιηθούν και για τον μετέπειτα εκσυγχρονισμό του Su-35.

Σε σχέση τώρα με τους πύραυλους, αυτό είναι ένα θέμα ταμπού. Είναι γνωστό πάντως ότι οι εργασίες πάνω στους νέους πύραυλους που θα μπορούν να αναρτηθούν όχι μόνο σε εξωτερικούς σταθμούς αλλά και στις εσωτερικές αποθήκες οπλισμού, βρίσκονται σε εξέλιξη. Μπορείτε να είστε σίγουρος ότι η αρμόδια αμυντική βιομηχανία, αλλά και η Αεροπορία, ακόμα και η πολιτική ηγεσία, έχουν απόλυτη επίγνωση ότι ο οπλισμός του αεροσκάφους, από κοινού με τα υπόλοιπα υποσυστήματά του, είναι κρίσιμα στοιχεία της αποτελεσματικότητάς του πολλά υποσχόμενου μαχητικού.

Τέλος, ένα μερίδιο περίπου 30% της αγοράς βαρέων μαχητικών στην διεθνή αγορά θα αποκτηθεί από το PAK FA, μόνο και μόνο επειδή δεν είναι αμερικάνικο ή κινέζικο. Ορισμένες χώρες, για παράδειγμα στη νοτιοανατολική Ασία, θα επικεντρωθούν σε αμυντικές προμήθειες από Ρωσία και Ινδία για πολιτικούς λόγους.

Ερ. Όταν το αεροσκάφος τεθεί σε παραγωγή, δεν θα είναι «χρυσάφι»; Δηλαδή τόσο ακριβό που δεν θα βρίσκει αγοραστές. Ποια είναι η πρόβλεψή σας; Πόσα τέτοια μαχητικά σχεδιάζουν να αγοράσουν οι αεροπορίες της Ρωσίας και της Ινδίας;

Με βάση τις οικονομικές ικανότητες της Ρωσίας και τις ανάγκες της Αεροπορίας της, μπορούμε να υποθέσουμε ότι μέχρι το 2025-2030 θα έχουμε προμηθευτεί μεταξύ 150 και 200 μαχητικών του τύπου. Σήμερα ωστόσο είναι φυσικά αδύνατο να προβλεφθεί αυτό με ακρίβεια αφού κανείς δεν ξέρει την οικονομική κατάσταση που θα επικρατεί στην Ρωσία του 2020. Η ινδική Αεροπορία, νομίζω, θα παραγγείλει τουλάχιστον 200 με 250 τέτοια μαχητικά και αν ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης της Ινδίας παραμείνει στα ίδια επίπεδα και την επόμενη δεκαετία, δηλαδή κοντά στο 7-8%, μπορούμε να ελπίζουμε σε μεγαλύτερες παραγγελίες.

Ερ. Θεωρείτε ότι το μαχητικό πέμπτης γενιάς είναι υπερβολικά φιλόδοξο πρόγραμμα σε σχέση με την πρακτική του αξία; Με αυτό το μαχητικό θα είμαστε και πάλι πίσω από τους Αμερικάνους, δεν μειώνουμε την διαφορά. Και είναι αυτό που χρειαζόμαστε; Για παράδειγμα, στην Ευρώπη δεν υπάρχουν μαχητικά πέμπτης γενιάς, επικεντρώνονται σε αναβαθμίσεις υπαρχόντων μαχητικών. Μήπως θα έπρεπε να ήμασταν και εμείς εξίσου μετριοπαθείς και να μην παραμελήσουμε τις αναβαθμίσεις των υπαρχόντων Su-35 και MiG-35;

Απ. Σε αντίθεση με την Ρωσία, οι ευρωπαϊκές χώρες δεν αντιμετωπίζουν πραγματική απειλή για την ασφάλειά τους, ενώ για την διεξαγωγή εκστρατευτικών πολέμων μικρής κλίμακας τα υπάρχοντα μαχητικά τους τέταρτης γενιάς είναι παραπάνω από αρκετά. Η Ρωσία από αυτήν την άποψη είναι σε πολύ πιο αβέβαιη κατάσταση. Η χώρα μας μοιράζεται σύνορα με πολλές χώρες, από τις οποίες αρκετές διακατέχονται από «ρωσοφοβική» πολιτική. Είναι πολύ πιθανό στα επόμενα 15-20 χρόνια κάποιες από αυτές να εντάξουν σε υπηρεσία μαχητικά όπως το F-35. Και στην Άπω Ανατολή, ορισμένοι γείτονες της Ρωσίας με εδαφικές βλέψεις εις βάρος της είναι πιθανόν να εντάξουν αργότερα σε υπηρεσία μαχητικά πέμπτης γενιάς, ακόμα και βαρέα.

Στο τέλος, απλώς δεν γνωρίζουμε πώς θα είναι ο κόσμος το 2040 ή το 2050. Ο κύκλος ζωής του PAK FA, επαναλαμβάνω, θα κρατήσει περίπου μέχρι τότε. Επιπλέον, είναι απλώς χαζό να εγκαταλείψουμε κάθε πλεονέκτημα που απολαμβάνει αυτή τη στιγμή η ρωσική βιομηχανία στον χώρο των βαρέων μαχητικών. Αυτή τη στιγμή, η χώρα μας ελέγχει (με την εξαίρεση της αμερικανικής εγχώριας αγοράς) έως και το μισό της παγκόσμιας αγοράς βαρέων μαχητικών. Και υπάρχουν και άλλοι τομείς όπου οι ρωσικές βιομηχανίες θα μπορούσαν να διατηρήσουν τις ηγετικές τους θέσεις με διψήφια ποσοστά στις διεθνείς αγορές.

Τέλος, το πρόγραμμα του PAK FA θα έχει βοηθήσει να διατηρήσουμε την τεχνογνωσία αιχμής της σοβιετικής σχολής μαχητικών αεροσκαφών. Θα ήταν αδύνατο κάτι τέτοιο αν επικεντρωνόμασταν μόνο σε αναβαθμίσεις παλαιότερων μαχητικών. Και στην περίπτωση της απώλειας της τεχνογνωσίας αυτής της σχολής, θα απαιτούνταν δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια και το κυριότερο, δεκαετίες ολόκληρες έρευνας και ανάπτυξης καθώς και γενιές μηχανικών και σχεδιαστών για να την ξαναποκτήσουμε.

Φαίνεται ότι αυτό έχει ήδη συμβεί στην Ρωσία στον τομέα της βιομηχανίας σχεδίασης πολιτικών αεροσκαφών. Αλλά ενώ η βιομηχανία πολιτικών αεροσκαφών μπορεί να ξεπεράσει τα κενά μέσω διεθνών συνεργασιών, κάτι τέτοιο είναι πολύ πιο δύσκολο με τα στρατιωτικά αεροσκάφη. Εδώ θα πρέπει να βασιστούμε αποκλειστικά στις δικές μας ικανόττητες.


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Αποκάλυψη που σοκάρει η πρώτη πτήση του PAK-FA, εν αναμονή μιας ιστορικής στιγμής

Το νέο ρωσικό μαχητικό PAK-FA (εσωτερικός κωδικός Sukhoi: T-50) βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τις τελευταίες ημέρες, καθώς η η πολυαναμενόμενη πρώτη του πτήση, σύμφωνα με όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες έχει προγραμματιστεί για τις 15 Φεβρουαρίου.


Προς το παρόν, το σίγουρο είναι ότι έχουν πραγματοποιηθεί οι δοκιμές τροχοδρόμησης σε ένα εκ των πρωτοτύπων, γεγονός που σημαίνει ότι όπως και να έχει η πρώτη πτήση του μαχητικού είναι πολύ κοντά, αφού αυτές οι δοκιμές είναι οι τελευταίες πριν τις πρώτες πτητικές δοκιμές.

Παράλληλα, είναι βέβαιο ότι το «ιπτάμενο εργαστήριο» του, ένα ειδικά τροποποιημένο για τον σκοπό Su-27M με αριθμό σειράς 710 έχει πραγματοποιήσει αρκετές δοκιμές στο έδαφος και στον αέρα τόσο με μια σειρά ηλεκτρονικά υποσυστήματα όσο και με τον κινητήρα Saturn 117S που είναι το ισχυρότερο παράγωγο της οικογένειας AL-31, με μέγιστη απόδοση που φτάνει για τους δυο κινητήρες τις 29.000 κιλά ώσης.

Ο κινητήρας αυτός πάντως, αν και είναι ό,τι ισχυρότερο έχει να παρουσιάσει σήμερα η Ρωσία στον χώρο των μαχητικών αεροσκαφών, αποτελεί παρόλαυτά ενδιάμεση λύση, καθώς το T-50 είναι προορισμένο να χρησιμοποιηθεί με εντελώς νέας σχεδίασης κινητήρες του σχεδιαστικού γραφείου Saturn, προβλεπόμενης απόδοσης άνω των 32.000 κιλών.

Ωστόσο, ακόμα και όταν πραγματοποιηθεί η πρώτη πτήση του T-50, θα υπάρχει ακόμα αρκετός δρόμος για την ένταξή του σε υπηρεσία. Το σύνολο των υποσυστημάτων του θα πρέπει πρώτα να δοκιμαστούν και ολοκληρωθούν, διαδικασία για την οποία ήδη χρησιμοποιείται το Su-27 710, ενώ αργότερα θα χρησιμοποιηθούν και τα πρωτότυπα δοκιμών.




Ανάμεσα στα υπόλοιπα υποσυστήματα που αναπτύσσονται για το νέο μαχητικό, είναι και ένα νέας σχεδίασης ραντάρ ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) από το σχεδιαστικό γραφείο NIIP Tikhomirov Και σε αυτήν την περίπτωση όμως, το πρωτότυπο θα δοκιμαστεί με ένα εκ των διαθέσιμων συστημάτων ραντάρ, καθώς το προοριζόμενο ραντάρ δεν έχει ολοκληρώσει ούτε αυτό την ανάπτυξή του.

Η ρωσική Αεροπορία πάντως έχει ένα σοβαρό θέμα με τις διαθεσιμότητες των μαχητικών της αεροσκαφών. Από την λήξη του ψυχρού πολέμου μέχρι σήμερα, τα μοναδικά νέα αεροσκάφη που έχει παραλάβει είναι τα MiG-29SMT που αρνήθηκε να παραλάβει η Αλγερία, ορισμένα αεροσκάφη κρούσης Su-34, ενώ έχει ξεκινήσει και τις παραλαβές των νέων της εκπαιδευτικών LIFT Yak-130.

Τέλος στην πρόσφατη έκθεση MAKS 2009 υπογράφτηκε ένα συμβόλαιο για την προμήθεια 64 νέας κατασκευής μαχητικών αεροσκαφών τα οποία θα παραληφθούν τα επόμενα χρόνια, μεταξύ των οποίων το πολλά υποσχόμενο Su-35BM.

Οι παραπάνω προμήθειες όμως, σαφώς δεν είναι αρκετές για να αναπληρώσουν τα εκατοντάδες μαχητικά που βρίσκονται στην δύναμη της ρωσικής Αεροπορίας και είτε αναμένουν την απόσυρσή τους, είτε την αναβάθμισή τους. Είναι σαφές λοιπόν, ότι χρειάζεται κάτι νέο, καθώς δεν γίνεται να συνεχίζεται εσαεί η παραγωγή αποτελεσματικότατων μεν μαχητικών, πουν όμως η σχεδίασή τους πάει πίσω στην δεκαετία του ’80.



Για λόγους συγκρίσεων, αξίζει να αναφέρουμε ότι το F-22 ξεκίνησε την ανάπτυξή του τον Οκτώβρη του 1986, όταν στο πλαίσιο του διαγωνισμού ATF ανατέθηκε σε δυο κοινοπραξίες εταιρειών η ανάπτυξη και κατασκευή δυο πρωτοτύπων επίδειξης τεχνολογίας. Η πρώτη πτήση του YF-22 πραγματοποιήθηκε το Σεπτέμβρη του 1990. Η μαζική του παραγωγή ξεκίνησε το 1997, ενώ τα πρώτα F-22 σειραϊκής παραγωγής παραδόθηκαν στην αμερικανική Αεροπορία τον Οκτώβρη του 2003.

Σήμερα το F-22 θεωρείται το ικανότερο αεροσκάφος αεροπορικής υπεροχής στον κόσμο, πλην όμως σύμφωνα με τους ίδιους τους Αμερικάνους η ανάπτυξή του δεν έχει προχωρήσει όσο θα ήθελαν (ενδεικτικά, ακόμα δεν έχει πιστοποιηθεί σκοπευτικό επί κράνους, ούτε ο πύραυλος AIM-9X), ενώ η περαιτέρω αναβάθμιση του συνόλου των 183 πρώτων μαχητικών στην προσαυξημένη ικανότητα λογισμικού 3.2 εκτιμάται ότι θα κοστίσει περί τα 8 επιπλέον δισεκατομμύρια δολάρια…

Τα παραπάνω όμως δεν έχουν πραγματικά σημασία. Το F-22 έχει αποδείξει και ως έχει την αξία του σε μια σειρά διεθνών ασκήσεων στο σημερινό περιβάλλον, έστω και αν δεν έχει δοκιμαστεί σε μάχη. Το PAK-FA όμως είναι ένας εντελώς άγνωστος και αστάθμητος παράγοντας. Από την παρουσίασή του και τις πρώτες εκτιμήσεις για τις ικανότητές του θα εξαρτηθούν πολλά, τόσο για την ρωσική Αεροπορία, όσο και για την αμερικανική και τις συμμαχικές.

Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι το επόμενο διάστημα πρόκειται να τερματιστεί η γραμμή παραγωγής του F-22, με την αμερικανική Αεροπορία και Εθνοφρουρά να διαμαρτύρονται έντονα για αυτό, ενώ από την άλλη η εξέλιξη του F-35 μέχρι σήμερα μόνο δυσοίωνες εκτιμήσεις φέρνει για την αποτελεσματικότητά του ακόμα και εναντίον ενός μη ολοκληρωμένου μαχητικού τέταρτης γενιάς, πόσο μάλλον πέμπτης…



Αν λοιπόν το PAK-FA είναι «εξαιρετικό» θα μπορούσε ενδεχομένως να οδηγήσει και στην παράταση της παραγωγής του F-22. Αν είναι απλά «ικανοποιητικό» θα μπορούσε να οδηγήσει τουλάχιστον τους μελλοντικούς αγοραστές του F-35 στην εξέταση άλλων λύσεων, όπως και αν λέγονται αυτές.

Σε κάθε περίπτωση, η πρώτη πτήση του αναμφίβολα θα οδηγήσει σε μια νέα εποχή, όχι μόνο την ρωσική αλλά και την παγκόσμια αεροναυπηγική βιομηχανία.


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Κάλεσμα Χίλαρι στους Κούρδους του Ιράκ


Οι Ηνωμένες Πολιτείες κάλεσαν την Τρίτη τους ηγέτες της ημιαυτόνομης Κουρδικής περιοχής να επιλύσουν τις διαφορές τους για τα σύνορα και τα πετρελαϊκά αποθέματα με τη Βαγδάτη και να υποστηρίξουν τις ιρακινές εκλογές της 7ης Μαρτίου.


Η υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Χίλαρι Κλίντον δήλωσε ότι θα θέσει τα ζητήματα αυτά στη συνάντηση που θα έχει με τον Μασούντ Μπαρζανί, τον πρόεδρο της Κουρδικής Περιφερειακής Κυβέρνησης. Η συνάντηση αυτή θα γίνει με στόχο να εκτονωθεί η ένταση στις σχέσεις Κούρδων - Αράβων, που προκαλεί τον κίνδυνο αποσταθεροποίησης του Ιράκ.

Οι Κούρδοι φοβούνται ότι μία κυβέρνηση στη Βαγδάτη που θα ελέγχεται από τους Άραβες, θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ουσιαστική ανεξαρτησία που εξασφάλισαν όταν αποχώρησαν οι αμερικανικές δυνάμεις από το Ιράκ, μετά τον πόλεμο στον Κόλπο, το 1991.

Η Χίλαρι Κλίντον ανέφερε σε αξιωματούχους του Στέιτ Ντιπάρτμεντ ότι θα καλέσει τον κούρδο ηγέτη Μπαρζανί, στην επικείμενη συνάντησή τους, "να εργαστεί στην κατεύθυνση μίας ειρηνικής λύσης για κάποια από τα διαφιλονικούμενα σύνορα, ιδιαιτέρως γύρω από το Κιρκούκ και να υποστηρίξει τις εκλογές".

Επισημαίνοντας την αμερικανική υποστήριξη στην ασφάλεια των Κούρδων, η επικεφαλής του Στέιτ Ντιπάρτμεντ πρόσθεσε: "αναμένουμε ότι η κουρδική ηγεσία θα παίξει σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια σταθεροποίησης του Ιράκ, προσπαθώντας να εργαστεί με τη σουνιτική και τη σιιτική ηγεσία για τη βελτίωση στο σύνολο της χώρας".

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της Χίλαρι Κλίντον είναι η επίλυση των διαφορών μεταξύ Κούρδων και Αράβων για τα σύνορα της επαρχίας του Κιρκούκ, όπου βρίσκεται το ένα πέμπτο των κοιτασμάτων πετρελαίου που διαθέτει το Ιράκ.


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki