Σάββατο 12 Ιουνίου 2010

Αγωγός ήταν και πέταξε...


Όπως ανέφερε, αφενός υπάρχουν αντιδράσεις για το έργο από κατοίκους δήμων της περιοχής του Μπουργκάς, αφετέρου η διαδρομή του αγωγού περνά μέσα από προστατευόμενες περιοχές. Ταυτόχρονα, πρόσθεσε, «θα πάρει δεκάδες χρόνια προκειμένου να αισθανθούμε τα οφέλη από αυτό το έργο».
Σύμφωνα με τον κ. Μπορίσοφ, το ίδιο ισχύει και για την περίπτωση της κατασκευής πυρηνικού σταθμού στο Μπέλενε. «Είμαστε έτοιμοι να συνομιλήσουμε με όλους όσοι θα μπορούσαν να μας πουν πώς το έργο θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί. Ο,τιδήποτε άλλο είναι απλά λόγια», είπε χαρακτηριστικά ο Βούλγαρος πρωθυπουργός. Το έργο θα απορροφήσει 26 δισ. λέβα και δεν είναι σαφές πότε θα υπάρξουν ανταποδοτικά οφέλη από τις επενδύσεις αυτές.
Στο μεταξύ, ο υπουργός Οικονομίας, Ενέργειας και Τουρισμού της Βουλγαρίας, Τράιτσο Τράικοφ, δήλωσε ότι το υπουργικό συμβούλιο δεν έχει λάβει σχετική απόφαση για αποχώρηση της χώρας από το έργο. Ερωτηθείς, εάν αυτό σημαίνει πως ο ίδιος θεωρεί ότι η χώρα δεν πρέπει να αποχωρήσει από το project, απάντησε: «Δεν σκέφτομαι κάτι τέτοιο. Αυτό που λέω είναι πως δεν έχουμε καταλήξει σε απόφαση για μη συμμετοχή μας σε κάποιο από τα έργα αυτά (αγωγός και Μπέλενε)».
Σημείωσε επίσης πως δεν φταίει η βουλγαρική πλευρά για την καθυστέρηση στην έναρξη υλοποίησης του έργου. «Ο λόγος της αναβολής είναι η συνεχιζόμενη περιβαλλοντική αποτίμηση των επιπτώσεων. Σε ό,τι αφορά τον πυρηνικό σταθμό του Μπέλενε, το ερώτημα δεν είναι η εγκατάλειψη του έργου, αλλά η αναζήτηση ξένου στρατηγικού επενδυτή», υπογράμμισε.
Η συμφωνία για το έργο του αγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη μονογράφηκε το 1994 από ελληνικές και ρωσικές εταιρίες ως μια εναλλακτική διαδρομή του πετρελαίου από τη Ρωσία και την Κασπία προς τη Δυτική Ευρώπη, παρακάμπτοντας τα πολυσύχναστα τουρκικά Στενά.
Η Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Ρωσία υπέγραψαν διακρατική συμφωνία συνεργασίας για την κατασκευή και τη λειτουργία του πετρελαιαγωγού, στις 15 Μαρτίου 2007, στην Αθήνα.
Την υλοποίηση του έργου του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, ύψους 1 δισ. ευρώ, ανέλαβε η Trans Balkan Pipeline BV (η διεθνής εταιρία που ιδρύθηκε αποκλειστικά για την κατασκευή και λειτουργία του συστήματος του αγωγού).
Στην εταιρία μέτοχοι είναι η βουλγαρική εταιρία του έργου με 24,5% του μετοχικού κεφαλαίου. Από τη Ρωσία συμμετέχει η κοινοπραξία αγωγού Burgas - Alexandroupolis Ltd, που ιδρύθηκε από κοινού από τρεις εταιρίες, τις AK Transneft, NK Rosneft και Gazrpom Neft (κατέχει το 51%) και από την Ελλάδα, η ελληνική κυβέρνηση και η ΕΛΠΕ - ΘΡΑΚΗ ΑΕ, που ιδρύθηκε από κοινού από τις εταιρίες Ελληνικά Πετρέλαια και Θράκη και κατέχει το 24,5% του μετοχικού κεφαλαίου της διεθνούς εταιρίας του έργου.
Στις 10 Μαρτίου του τρέχοντος έτους, ο αντιπρόεδρος της βουλγαρικής κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών, Συμεών Ντιάνκοφ, ανέλαβε το συντονισμό και την επίβλεψη της βουλγαρικής συμμετοχής στο έργο του αγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη.
Τον ίδιο μήνα, η βουλγαρική κυβέρνηση αποφάσισε, επίσης, να διαθέσει το ποσό των 50.000 λέβα, από τον εθνικό προϋπολογισμό, για την αγορά 50.000 μετοχών, που αντιστοιχούσαν στο 100% του κεφαλαίου της εταιρίας Technoexportstroy EAD (of the structure of the Ministry of Regional Development and Public Works). Η συγκεκριμένη εταιρία έχει στην κατοχή της το 24,5% του μετοχικού κεφαλαίου της Trans-Balkan.
Τον περασμένο Δεκέμβριο, ο πρωθυπουργός της Βουλγαρίας, Μπόικο Μπορίσοφ, είχε δηλώσει πως, εάν η περιβαλλοντική έκθεση για τις επιπτώσεις από την κατασκευή του αγωγού καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο αγωγός Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη δεν ανταποκρίνεται στα προβλεπόμενα από την ισχύουσα νομοθεσία και στις διεθνείς προδιαγραφές, τότε είναι πρακτικά ασύμφορος για τη Βουλγαρία.
Το περασμένο φθινόπωρο, εξάλλου, ο Στέφαν Γκούντσεφ, επικεφαλής της βουλγαρικής εταιρίας που συμμετέχει στο project, δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό «Ντάρικ» ότι η Βουλγαρία θα χάσει τουλάχιστον 8 εκ. ευρώ, εάν εγκαταλείψει το έργο της κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη.
Το καλοκαίρι του 2009, ο Δήμος του Μπουργκάς έδωσε στη δημοσιότητα γνωμοδότηση του Εθνικού Ινστιτούτου Αρχαιολογίας και Μουσείων της Βουλγαρικής Ακαδημίας Επιστημών, σύμφωνα με την οποία, ο αγωγός επρόκειτο να έχει επιπτώσεις σε μια σειρά από γνωστά μνημεία της χώρας, που είναι καταχωρημένα στις βάσεις δεδομένων του Ινστιτούτου.
Στην ίδια γνωμοδότηση αναφερόταν πως το έργο ενδέχεται να έχει επιπτώσεις στη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής, αλλά και στις παραλιακές περιοχές.

Σφοδρές "εσωτερικές" αντιδράσεις
Σύμφωνα με όσα μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων Focus, «o πρώην υπουργός Ενέργειας και νυν βουλευτής του Βουλγαρικού Σοσιαλιστικού Κόματος, Ρούμεν Οφτσάροφ, προέβη σε δηλώσεις στις οποίες αποφαίνεται ότι το έργο Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη σταματάει, ενώ το έργο του πυρηνικού σταθμού Μπέλενε παγώνει, προκειμένου να ικανοποιηθούν αμερικανικά συμφέροντα.
«Κάποιοι δεν κατάλαβαν ότι η Βουλγαρία έχει δικά της εθνικά συμφέροντα και αυτά τα συμφέροντα δεν μπορούν να διαχειρίζονται από οποιαδήποτε άλλα κράτη. Αυτή τη στιγμή οι ενέργειες της κυβέρνησης, που επιτέλους άρχισε να αναλαμβάνει ενέργειες, διότι η μέχρι τώρα στάση της ήταν επικίνδυνη σε σχέση με το Μπέλενε και το Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, σημαίνουν ότι τίθεται τέρμα σε κάτι σημαντικό. Τελειώνει η αγωνία, που όμως είναι πολύ επιβλαβής για τη Βουλγαρία. Ελπίζω ο Πρωθυπουργός να γνωρίζει για πόσες απώλειες γίνεται λόγος, τόσο πολιτικές και γεωπολιτικές, όσο και καθαρά οικονομικές. Η Βουλγαρία θα πληρώσει 2 δισ. ευρώ για να σταματήσει το Μπέλενε, αντί να δώσει 2 δις. ευρώ για να έχει το πιο λειτουργικό και φθηνού κόστους πυρηνικό σταθμό σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση. Η Βουλγαρία παραιτείται από ένα έργο το οποίο προφανώς θα υλοποιηθεί προσεχώς από την Τουρκία.
Με το σταμάτημα του έργου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη η Βουλγαρία χάνει πολλά», κατέληξε ο βούλγαρος βουλευτής

Τμήμα ειδήσεων: elliniki-stratigiki

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα παρακαλούσαμε να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας. Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα αποκλείονται .
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την κατανόησή σας.