Τετάρτη 11 Αυγούστου 2010
(ΑΝΑΝΕΩΣΗ)Η ΡΩΣΙΑ ΕΓΚΑΤΕΣΤΗΣΕ S-300 PMU-1 ΣΤΗΝ ΑΜΠΧΑΖΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΝΟΤΙΑ ΟΣΕΤΙΑ.
Σύμφωνα με νεότερες δηλώσεις του A.Zelin έχουν εγκατασταθεί αναβαθμισμένα S-300 PMU1 και στην Νότια Οσετία πέριξ του Τσχινβάλι.
Μάλιστα συμπλήρωσε ότι τα εν λόγω αντιαεροπορικά διασφαλίζουν οποιαδήποτε απειλή προκύψει απ τον αέρα και διασφαλίζουν ταυτόχρονα και τον εναέριο χώρο της Ρωσίας στον Καύκασο, ενώ δεν διευκρίνισε (παρά τις πιέσεις)τον αριθμό των συστημάτων που έχουν εγκατασταθεί στις 2 πρώην Γεωργιανές επαρχίες.
Τα Ρωσικά μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν σημερινές δηλώσεις του αρχηγού των αεροπορικών δυνάμεων της Ρωσίας Alexander Zelin.
"Εχουμε εγκαταστήσει αντιπυραυλικό σύστημα S-300 στην Αμπχαζία.
Έτσι, θα διασφαλίσουμε τον εναέριο χώρο και της Νότιας Οσετίας σε συνδυασμό με άλλα αντιαεροπορικά συστήματα που έχουν αναπτυχθεί ήδη από τις χερσαίες δυνάμεις που εδρεύουν εκεί" δήλωσε ο Ρώσος διοικητής στους δημοσιογράφους.
Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki
Μάχη με τις φλόγες στον πετρελαιαγωγό Κιρκούκ-Τσεϊχάν
Πυρκαγιά έχει ξεσπάσει στον πετρελαιαγωγό Κιρκούκ-Τσεϊχάν και επιχειρούν να θέσουν υπό έλεγχο Τούρκοι πυροσβέστες, μετά από βομβιστική επίθεση που προκάλεσε διακοπή της ροής στον αγωγό μέσω του οποίου πραγματοποιείται περίπου το ένα τέταρτο των ιρακινών εξαγωγών αργού πετρελαίου.
Η επίθεση στοίχισε επίσης τη ζωή σε δύο ανθρώπους, ενώ ένας τρίτος τραυματίσθηκε όταν τα οχήματα στα οποία επέβαιναν έπιασαν φωτιά καθώς διέρχονταν από δρόμο κατά μήκος του οποίου έχει κατασκευαστεί ο πετρελαιαγωγός.
«Η πυρκαγιά συνεχίζεται και η ροή του πετρελαίου έχει σταματήσει. Οι προσπάθειες επικεντρώνονται στην κατάσβεση της πυρκαγιάς», δήλωσε εκπρόσωπος της Botas, της κρατικής τουρκικής εταιρείας που διαχειρίζεται τον πετρελαιαγωγό.
Η βομβιστική επίθεση, η οποία πραγματοποιήθηκε χθες σε απόσταση περίπου 100 χλμ. από τα ιρακινά σύνορα, ήταν η δεύτερη επίθεση στον πετρελαιαγωγό εντός του τουρκικού εδάφους σε λιγότερο από δύο μήνες.
Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki
Νταβούτογλου κατά Ισραήλ για το αιματηρό ρεσάλτο
Φωτιά παίρνει εκ νέου το θέμα της φονικής ισραηλινής επίθεσης εναντίον του Στόλου της Ελευθερίας, με τον Τούρκο υπουργό Εξωτερικών, Αχμέτ Νταβούτογλου, να απαντάει στις κατηγορίες που εξαπέλυσε ο Ισραηλινός πρωθυπουργός, Μπέντζαμιν Νετανιάχου, τη Δευτέρα, σύμφωνα με τον οποίο η Τουρκία στήριζε την αποστολή για να εξυπηρετήσει δικά της συμφέροντα.
Ο Τούρκος ΥΠΕΞ σε δηλώσεις του χθες κάλεσε το Ισραήλ να αναλάβει τις ευθύνες του για τη δολοφονία αμάχων σε διεθνή ύδατα και τόνισε ότι: "Κανείς δεν μπορεί να καταλογίσει ευθύνες σε μία άλλη πλευρά για αυτή τη δολοφονία".
Μεταξύ άλλων, ο Αχμέτ Νταβούτογλου επανέλαβε ότι δεν εμπιστεύεται τα συμπεράσματα της ισραηλινής επιτροπής που εξετάζει το θέμα, αλλά αυτά της διεθνούς έρευνας που στηρίζει και ο ΟΗΕ, ενώ παράλληλα εξήρε τη στάση του γ.γ. του ΟΗΕ, Μπαν Κι Μουν, ο οποίος διέψευσε τον ισχυρισμό του Νετανιάχου, σύμφωνα με τον οποίο το Ισραήλ έλαβε διαβεβαιώσεις από τον ΟΗΕ ότι η διεθνής επιτροπή δεν θα εξετάσει στρατιωτικό προσωπικό του στρατού του Ισραήλ.
Στο μεταξύ οι καταθέσεις ενώπιον της ισραηλινής επιτροπής για τη δολοφονία 9 Τούρκων ακτιβιστών του Στόλου της Ελευθερίας από Ισραηλινούς στρατιώτες συνεχίζονται και χθες ήταν η σειρά του Ισραηλινού υπουργού Αμυνας, Εχούντ Μπαράκ, να καταθέσει.
Σύμφωνα με τον Εχούντ Μπαράκ, το Ισραήλ είχε εξαντλήσει όλες τις επιλογές του προτού εξαπολύσει την επίθεσή του εναντίον του Στόλου της Ελευθερίας στις 31 Μαΐου.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον Ισραηλινό υπουργό Αμυνας, η απόφαση για αναχαίτιση του Στόλου της Ελευθερίας πάρθηκε αφότου "οι διπλωματικές προσπάθειες δεν απέδωσαν καρπούς".
Πηγη:Infognomon
Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki
Ο πολιτικός που έβγαλε χρήματα από το Χ.Α. όταν όλος ο κόσμος καταστρεφόταν!
Δεν είναι από την Λέσβο αλλά είναι βουλευτής στο Αιγαίο. Ο Νίκος
Σηφουνάκης είναι η χαρακτηριστική περίπτωση του ανθρώπου που μπορεί να
πει κανείς ότι έχει πολύ "πλούτο" ρε παιδάκι μου. Παντρεμένος με....
την
Δασκαλαντωνάκη που έχει τα γνωστά ξενοδοχεία και τα πολλά χρήματα
είναι μάλλον ο Βουλγαράκης του ΠΑΣΟΚ.
Ο πρώην υπουργός Αιγαίου που είναι γνωστός για θέσεις που πήρε κατά
της εκκλησίας(πολλές φορές τον έχουμε ακούσει σε πάνελ) μπήκε στο
χρηματιστήριο την καλή εποχή με αγορές μόλις 707 χιλ. δρχ. το 1998 και
άλλων 141 εκατ. δρχ. το 1999, ο κ. Σηφουνάκης εμφανίζεται την επόμενη
χρονιά να ρευστοποιεί τίτλους αξίας 1,3 δισ. δραχμών. Ο ίδιος δηλώνει
αρχικό απόθεμα μετοχών 409 εκατ. δραχμών.
Στο τέλος του 2001 το χαρτοφυλάκιό του εμφανίζεται κενό, ενώ ο...
ίδιος και η γνωστή επιχειρηματίας του ξενοδοχειακού κλάδου σύζυγός του
Μάρη Δασκαλαντωνάκη φέρονται να αποκόμισαν κέρδη της τάξης των 900
εκατ. δραχμών.
Την ίδια ώρα που ο κόσμος καταστρεφόταν κάποιοι βουλευτές μας
κέρδιζαν! Δεν λέμε παράνομα. Αλλά η ουσία είναι ότι κέρδισαν. Αυτά
είναι επίσημα στοιχεία. Είναι όμως εικόνα πολιτικών αυτή;
Να έχουν
βγάλει τόσα χρήματα από το χρηματιστήριο και να μην αποσύρονται από
την πολιτική; Για λόγους ευθιξίας;
Τόσοι έχασαν χρήματα την βρώμικη-για το χρηματιστήριο-περίοδο. Όσοι κέρδισαν κ.Παπανδρέου και κ.Καραμανλή να πάνε σπίτια τους.
Αν θέλει ο Νίκος Σηφουνάκης ας απαντήσει...
Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki
Αναγκαστική προσγείωση ελικοπτέρου της Π.Α.
Ο κυβερνήτης, ο συγκυβερνήτης και ο μηχανικος είναι καλά στην υγεία τους
Αναγκαστική προσγείωση πραγματοποίησε το πρωί της Τετάρτης ένα ελικόπτερο τύπου Agusta Bell 205 της Πολεμικής Αεροπορίας σε βραχώδη περιοχή της Ανάφης.
Το ελικόπτερο είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο της Σμηναρχίας Μάχης της Σαντορίνης για πτήση συντήρησης και πάνω από την Ανάφη διαπιστώθηκε ότι υπήρχε βλάβη στον έναν κινητήρα.
Συνεπεία αυτού, έκανε αναγκαστική προσγείωση πάνω σε βράχους στα νότια του νησιού.
Ο κυβερνήτης, ο συγκυβερνήτης και ο μηχανικος είναι καλά στην υγεία τους, ενώ στο σημείο σπεύδουν ένα φουσκωτό του Λιμενικού Σώματος και ένα ελικόπτερο της Πολεμικής Αεροπορίας.
Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki
ΦΙΝΤΕΛ:ΑΠΙΘΑΝΟ ΝΑ ΕΠΙΤΕΘΕΙ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ ΣΤΟ ΙΡΑΝ ΠΡΙΝ ΤΙΣ ΗΠΑ
Το Ισραήλ δεν θα είναι το πρώτο κράτος, που θα επιτεθεί στο Ιράν, διότι μια τέτοια πράξη θα το καθιστούσε εχθρό, όλων των πυρηνικών δυνάμεων, δήλωσε ο Κουβανός ηγέτης, Φιντέλ Κάστρο, σε στήλη, που διατηρεί σε ιστοσελίδα της Κούβας.
Σε προηγούμενη δημοσίευσή του, ανέφερε ότι πολλοί -πρώην αξιωματικοί- της CIA είχαν προειδοποιήσει τον Πρόεδρο των ΗΠΑ, Μπάρακ Ομπάμα, για πιθανή ισραηλινή επίθεση εναντίον του Ιράν.
"Πρώην αξιωματικοί της CIA είχαν προειδοποιήσει τον Ομπάμα ότι ο Ισραηλινός πρωθυπουργός σχεδιάζει αιφνιδιαστική επίθεση στο Ιράν", είπε ο Κάστρο.
"Ο Βενιαμίν Νετανιάχου δεν θα τολμούσε να είναι ο πρώτος που θα το κάνει, επειδή μια τέτοια κίνηση θα τον κάνει εχθρό, όλων των πυρηνικών δυνάμεων και αυτός δεν είναι αφελής", πρόσθεσε.
Σημείωσε, επίσης, πως οι εχθροί του Ιράν βρίσκονται σε κατάσταση παραλογισμού, στην οποία ο πόλεμος είναι μία από τις λίγες επιλογές που απομένουν.
Ο Κάστρο έχει δηλώσει -επανειλημμένα- ότι η αμερικανική και η ισραηλινή πολιτική για το Ιράν, θα μπορούσε να οδηγήσει σε πυρηνικό πόλεμο.
Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki
Κόβεται το Mig-35 από τον διαγωνισμό της Ινδικής Π.Α
Πολλοί θεωρούσαν πως τα ρωσικά μαχητικά θα έκαναν «περίπατο» και άλλοι ότι για γεωπολιτικούς λόγους την προμήθεια έχουν κατοχυρώσει οι Αμερικανοί. Αλλά…
Η πρώτη έκπληξη αφορά στον αποκλεισμό του ρωσικού μαχητικού πολλαπλού ρόλου MiG-35 από την τελική λίστα των υποψηφίων αεροσκαφών, για την προμήθεια 126 μαχητικών για την ινδική Αεροπορία, μια προμήθεια ύψους 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το σημαντικότερο πρόγραμμα που βρίσκεται σε εξέλιξη παγκοσμίως.
Οι εκπρόσωποι του ρωσικού μαχητικού, εμφανώς σοκαρισμένοι, επέλεξαν να δηλώσουν απλώς ότι δεν υπάρχει ακόμη επίσημη ανακοίνωση που να επιβεβαιώνει τις πληροφορίες, ούτε καν κοινοποίηση τέτοιας απόφασης στη ρωσική πλευρά.
Είναι εξαιρετικά πιθανό να ασκούνται στο παρασκήνιο πιέσεις σε διακυβερνητικό επίπεδο για αναθεώρηση της απόφασης, αφού οι εξαιρετικές σχέσεις Ρωσίας-Ινδίας σε όλα τα επίπεδα, με έμφαση στον αμυντικό τομέα, αφήνουν το σχετικό περιθώριο.
Η δεύτερη έκπληξη που στηρίζεται σε δημοσιεύματα του ινδικού Τύπου, αφορά στην φερόμενη ως προτίμηση της ινδικής Αεροπορίας για ένα εκ των δύο ευρωπαϊκών μαχητικών που λαμβάνουν μέρος στο διαγωνισμό: του γαλλικού Rafale της εταιρίας Dassault Aviation και του EF-2000 Typhoon (Eurofighter) της EADS, του ευρωπαϊκού αεροδιαστημικού κολοσσού. Το τρίτο ευρωπαϊκό μαχητικό που αξιολογήθηκε, το JAS-39 Gripen της σουηδικής SAAB (και εμπλοκή της BAE Systems) έχει επίσης απορριφθεί.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι τα αμερικανικά μαχητικά δείχνουν να αντιμετωπίζουν πρόβλημα, θα ήταν εξαιρετικά πρόωρο να αποκλειστούν ως ενδεχόμενοι νικητές του διαγωνισμού για δυο λόγους:
Αφενός διότι οι πιέσεις που μπορεί να ασκηθούν από την αμερικανική κυβέρνηση είναι πολύ ισχυρές βασισμένες στα γεωπολιτικά δεδομένα και την πρόθεση της ινδικής κυβέρνησης να αναπτύξει τις σχέσεις της με τις ΗΠΑ τουλάχιστον στο ίδιο επίπεδο όπως αυτές με τη Ρωσία.
Αφετέρου δε, διότι δεν αποκλείεται οι Ινδοί να προέβησαν στη σχετική διαρροή με σκοπό να πιέσουν την αμερικανική πλευρά στις παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις.
Υπενθυμίζεται, ότι από αμερικανικής πλευράς στο διαγωνισμό συμμετέχουν το F-16 της Lockheed Martin και το F-18 Super Hornet της Boeing. Αμφότερα θεωρούνται μαχητικά αεροσκάφη τρίτης γενιάς (τα ευρωπαϊκά είναι τέταρτης), αν και ενσωματώνουν τεχνολογικές βελτιώσεις που επιτρέπουν στους κατασκευαστές να υποστηρίζουν ότι ανήκουν και αυτά στην τέταρτη γενιά.
Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki
Οι περικοπές στις αμυντικές δαπάνες της Μεγάλης Βρετανίας και το μέλλον του Βασιλικού Ναυτικού
Εν μέσω οικονομικής κρίσης, ο Βρετανός υπουργός Άμυνας ανακοίνωσε τη δημιουργία της επιτροπής Strategic Defence Review, για να επανεξετάσει και να ιεραρχήσει τις απειλές που αντιμετωπίζει το Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ) και να ορίσει τις μελλοντικές αμυντικές προτεραιότητες. Αυτό είναι μόνο ένα μέρος από την συνδιασμένη επισκόπηση των θεμάτων που θα συζητήσουν με την συμμετοχή κυβερνητικών υπηρεσιών στο National Security Council (Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας), για να μελετήσουν και να καθορίσουν τις ανάγκες, τα μέσα και την πολιτική ασφαλείας.
Η νέα κυβέρνηση θεωρεί οτι ο επαναπροσδιορισμός και η ιεράρχιση των απειλών ειναι αναγκαία και επείγουσα. Η οικονομική κρίση περιορίζει την χρηματοδότηση τρεχόντων αμυντικών προγραμμάτων και η πολυετής εμπειρία απο την συμμετοχή των Βρετανικών δυνάμεων στο Ιρακ και το Αφγανιστάν επανακαθορίζει τον επιθυμητό συνδιασμό δυνάμεων ανάλογα με τις απειλές.
Υπό τις παρούσες συνθήκες το Βρετανικό Υπ.Αμ. δενδύναται να εκπληρώσει με ευκολία τις υποχρεώσεις και να χρηματοδοτήσει αμυντικά προγράμματα, ούτε για τα τρέχοντα ούτε για τα μελλοντικά. Κατά τις ενδείξεις η οικονομική δυσχέρεια στην χρηματοδότηση αμύνης θα συνεχισθεί για αρκετά έτη, ισως και την επόμενη δεκαετία.
Στα σημαντικότερα και ακριβότερα αμυντικά προγράμματα περιλαμβάνονται (αν καί στην παρούσα ανάλυση θα επικεντρωθούμε μόνον στα τρία πρώτα :
(1) Το πρόγραμμα των νέων CVF αεροπλανοφόρων, κλάσης Queen Elizabeth
(2) Η αντικατάσταση πυρηνικών υποβρυχίων και το πρόγραμμα Trident
(3) Η συμμετοχή στην εξέλιξη και παραγωγή του F-35 και στο πρόγραμμα κινητήρα F-136
(4) To ναυπηγικό πρόγραμμα αντιτορπιλικών ADD Type -45, κλάσης Daring
Παρα την επιθυμητή επισκόπηση της πολιτικής και προσαμογή στα νέα οικονομικά δεδομένα μείωση των δαπανών, οι ειλημμένες αποφάσεις για την χρηματοδότηση και παραγωγή επιρεάζουν τις μελλοντικές επιλογές, σε βαθμό που να μην ειναι αναστρέψιμος. Τα ανωτέρω προγράμματα εκτός απο πολυέξοδα, ταυτοχρόνως καθορίζουν την αμυντική πολιτική του ΗΒ, σαν πολιτική «Προβολής Ισχύος ανά την Υφήλιο», κατά το Αμερικανικό πρότυπο αλλά σε μικρότερο βαθμό. Ουσιαστικώς παρουσιάζουν και προσδιορίζουν σε θεματα παγκόσμιας ασφάλειας τον ρόλο του ΗΒ σαν ενα αναχρονισμό του Ψυχρού Πολέμου, παρά σαν ανταπόκριση στα προβλήματα της σύγχρονης διεθνούς ασφάλειας και τις αιτίες των συγκρούσεων, όπως διαφαίνονται για τις προσεχείς δεκαετίες.
Η σύγχρονη συζήτηση για θέματα ασφαλείας εστιάζεται στο «εάν» και «κατά πόσο» η η βρετανική πολεμική μηχανή, δύναται να μεταλλαχθεί για να να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απειλές και κινδύνους. Οι Βρετανικές δυνάμεις εχουν δημιουργηθεί κατ’αντιγραφή των πολεμικών δυνατοτήτων των ΗΠΑ, ικανές για να αντιμετωπίσουν δυναμικά απειλές σχετιζόμενες με την αντιπαλότητα του Ψυχρού Πολέμου. Εν αντιθέσει με την τότε ορισμένη και συγκεκριμένη ιδεολογική-οικονομική-πολιτική αντιπαράθεση κατά της ΕΣΣΔ, οι νέες απειλές και κίνδυνοι για την διεθνή σταθερότητα προέρχονται απο διεσπαρμένες και αλληλοσυνδεόμενες αιτίες, πολλές απο τις οποίες ειναι παράγωγα των μεχρι τωρα εφαρμοσμένων πολιτικών και της οικονομικής και τεχνολογικής ανάπτυξης.
Τον Ψυχρό Πόλεμο διαδέχθηκε η Διεθνής Τρομοκρατία, η διάδοση Όπλων Μαζικής Καταστροφής, και συγκρούσεις εθνοτικές και θρησκευτικές σε κράτη χωρίς εσωτερική συνοχή, μικρά και ανευ πόρων κράτη που δεν δύνανται να ικανοποιήσουν τις ανάγκες του πληθυσμού, συν οσα στην βιβλιογραφία κατηγοριοποιούνται ως «Αποτυχημένα Κρατη», παγκόσμιες Πανδημίες, και η ανερχόμενη διεθνής επιροή οργανώσεων που σχετίζονται με Τρομοκρατία, Ναρκωτικά και Έγκλημα.
Αυτες οι απειλές συνδέονται και τροφοδοτούνται απο μη ορατούς παράγωντες οπως ο ανταγωνισμός για τις ενεργειακές πηγές, παγκόσμια κλιματική αλλαγή, φτώχια, περιβαλλοντολογική υποβάθμιση, δημογραφικές αλλαγές, υδάτινοι πόροι, κακή διακυβέρνηση, απολυταρχικά καθεστωτα, και παγκοσμιοποίηση ενώ συνδυάζονται με οικονομική ανέχεια και ενεργειακή ανεπάρκεια για να επιτείνουν την κατάλυση του νόμου και των άρρητων πανάρχαιων ρυθμίσεων που επέβαλλαν την κοινωνικά ρυθμισμένη λειτουργία. Συχνά οι παραπάνω λόγοι ωθούν στην διάρρηξη των δεσμών που κρατούσαν τις ενδοκοινωνικές δυνάμεις σε ισορροπία. Οι αντιδράσεις γινονται βίαιες και απρόβλεπτες ανάμεσα σε ομάδες (εθνοτικές/φυλετικές/θρησκευτικές κα) με συνέπεια την κατάλυση καθε αρχής.
Η συζήτηση για τις αμυντικές προτεραιότητες θα εξετάσει τα μαθήματα και τα διδάγματα απο Ιράκ και το Αφγανιστάν, σχετικά με το εάν η δαπάνη για την κατασκευή πολύπλοκων και πολυδάπανων προγραμμάτων, οπως τα προαναφερόμενα, είναι η κατάλληλη πολιτική για την αντιμετώπιση των νέων απειλών.
Μέρος του ακαδημαϊκού κόσμου και αριστερών απόψεων πολιτικοί, χωρίς να αμφισβητείται η ανάγκη ισχυρών ενόπλων δυνάμεων, εισηγούνται την μακροχρόνια έμφαση στην πολιτική πρόληψης των αιτιών της ανασφάλειας που προέρχεται και εδράζεται στα αδύναμα κράτη, λόγω της περιβαλλοντολογικής υποβάθμισης και τις ένδειας. Οι εκφραστές της παραδοσιακής πολιτικής, του αντιμετωπίζειν και καταστέλειν, εισηγούνται την διατήρηση του υπάρχοντος καθεστώτος ασφαλείας, το οποίο συνδυάζει με την τεχνολογική και βιομηχανική ανάπτυξη, και ενισχύει τη θέση της χ΄ψρας στο διεθνές σύστημα ασφαλείας.
Η αντικατασταση πυρηνικων υποβρυχίων και το προγραμμα Trident
Η πρόσφατη ανακοίνωση σχετικά με τον αριθμό και το επίπεδο των πυρηνικών όπλων εντάσεται στο πλαίσιο της συζήτησης για τον επανακαθορισμό των αμυντικών προτεραιοτήτων. Το πρόγραμμα αφορά την αντικατάσταση των πυρηνοκίνητων Υ/Β κλάσης Resolution (οπλισμένα με πυραύλους Polaris) , με Υ/Β της κλάσης Vanguard, οπλισμένα με το σύστημα Trident. Ειναι γνωστό οτι έκαστο μεταφέρει 16 υποβρυχίως εκτοξευόμενους πυραύλους, οπλισμένους με εως 10 ανεξάρτητα κατευθυνόμενες κεφαλές, ισχύος απο 15 εως 100 kt. Υπολογίζεται οτι περίπου 160 κεφαλές παραμένουν διαθέσιμες στο Βρετανικό Ναυτικό. Το επιχειρησιακό δόγμα προβλέπει ότι, τουλάχιστον ενα υποβρύχιο ειναι εν περιπολία ανά πάσα στιγμή. Τα Υ/Β περιπολούν εν σιγή, με την βοήθεια χαρτογραφημένου ανάγλυφου του βυθού, σε προκαθορισμένα γεωγραφικά «τετράγωνα» (μηκους πλευράς εκατοντάδων χλμ.) στον ωκεανό, όπου συνεχώς λαμβάνουν πληροφορίες χωρίς να αναμεταδίδουν για λογους απόκρυψης. Τα Υ/Β Vanguard υπολογίζεται να παραμείνουν εν υπηρεσία για 25 με 30 χρόνια, και οι πύραυλοι Τrident D5 μεχρι το 2042, με ενδιάμεση αναβάθμιση.
Το επικαιροποιημένο κόστος σχεδιασμού και κατασκευής των Τrident σε τιμές 2005 ανέρχεται σε ₤14,9 δις. (περίπου €22 δις). Το ετήσιο κόστος συντήρησης και λειτουργίας υπολογίζεται στα ₤2 δις. Το κόστος αντιστοιχεί περίπου στο 5,5% του ετήσιου αμυντικού προϋπολογισμου το 2007-08. Ενω η Βρετανική κυβέρνηση υποστηρίζει οτι οι Τrident έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί στις εγκαταστάσεις του Aldermaston, πληροφορίες απο το Υπ. Ενέργειας των ΗΠΑ, αναφερουν σημαντική βοήθεια στην ανάπτυξη και την παραγωγή του συστήματος (εως 38% της αξίας του προγράμματος εχει πληρωθεί για την αμερικανική συμβολή) στο US Navy.
Δεδομένου οτι το κόστος των εγκαταστάσεων παραγωγής στο Aldermaston προσεγγίζει το ₤1 δις ετησίως και το κόστος αντικατάστασης των Υ/Β Vanguard και Τrident (συν το κόστος των υποστηρικτικών εγκαταστάσεων και λειτουργίας) υπολογίζεται στα ₤100 δις, εξετάζονται εναλλακτικές προτάσεις περιορισμού και περικοπών όπως:
(1) Περικοπή των διαθέσιμων επιχειρησιακών πυρηνικών κεφαλών σε λιγότερες απο 100.
(2) περικοπή των συνεχών περιπολιών Υ/Β και οριστικη απόσυρση ενός των Vanguard.
(3) Την μη αντικατάσταση των Υ/Β που θα αποσυρθουν συν μικρότερο μελλοντικά αριθμό πυρηνικών Υ/Β (ισως μόνον δύο) εν ενεργεία, εξοπλισμένων με φθηνότερα και περιορισμένων δυνατότητων πυρηνικά όπλα (έαν οχι την παντελή κατάργησή τους).
Η συλλογιστική που δικαιολογεί τις περικοπές, είναι οτι ενώ δεν εγκαταλλείπεται η πυρηνική δυνατότητα, περιορίζεται το κόστος, και ενδεχομένως θα μπορεί να επανεξοπλισθεί το ΗΒ με πυρηνικά εάν οι διεθνείς συνθήκες το απαιτήσουν. Ο αντίλογος ειναι οτι το ΗΒ θα σταματήσει να θεωρείται ως επαρκής δύναμη αποτροπής και θα μειωθεί το κύρος.
Το πρόγραμμα αεροπλανοφόρων Queen Elizabeth και η εξέλιξη του F-35
Τα δυο νέα αεροπλανοφόρα (εκτοπίσμα 65.000 τν) της κλάσης Queen Elizabeth (QE), εξοπλισμένα με εως 40 F-35B, πρόκειται να αντικαταστήσουν περί το 2014-15 την κλάση Invincible (εκτόπισμα 22.000 τν) με αεροσκάφη Ηarrier GR7. Ο συνδιασμός QE και F-35 προσφέρει ασύγκριτα μεγαλύτερες επιχειρησιακές δυνατότητες απο τα σκάφη που θα αποσυρθούν. Προσφέρουν αυξημένες επιθετικές δυνατότητες και προβολής ισχύος σε επιχειρήσεις όπου δεν θα υπάρχει ούτε υποδομή ούτε φίλιες βάσεις για να συνδράμουν τις Βρετανικές δυνάμεις, και ισχυρό αποτρεπτικό μέσο που δύναται να χρησιμοποιηθεί σε κάθε σημείο έντασης ανά την υφήλιο.
Τα νέα αεροπλανοφόρα θα προσεγγίζουν σε διαστάσεις και δυνατότητες με την αντίστοιχη κλάση Nimitz (εκτόπισμα 100.000 τν) του Αμερικανικού Ναυτικού. Το Βρετανικό Ναυτικό δεν είχε τέτοιων δυνατοτήτων και συμβολισμού σκάφη, απο την εποχή της αυτοκρατορικής κυριαρχίας των θαλασσών.
Το κόστος του προγράμματος υπολογίζεται ₤3,9 δις (περίπου € 6 δις) σε τιμές 2007. Το αντίστοιχο κόστος αγοράς/παραγωγής ανά F-35 δίδεται στα ₤95 εκ., αν και το υπολογιζόμενο κόστος ανά μονάδα F-35 συνεχώς αυξάνεται, χωρίς τελική πρόβλεψη, όπως επίσης αυξάνεται η καθυστέρηση που σχετίζεται με τις δοκιμές του αεροσκάφους όσο αναβάλεται η έναρξη παραγωγής. Ταυτόχρονα επαυξάνονται ολες οι κοστολογικές προβλέψεις, σχετικά με την βιομηχανική υποδομή, συντήρηση, εκπαίδευση, και οτι εχει σχέση με το προγραμματισμό για την επιχειρησιακή ζωή της κλάσης τις επόμενες τρεις δεκαετίες. Όλοι οι υπολογισμοί κόστους ειναι ανεξάρτητοι απο την επένδυση στην δημιουργία δεύτερου τύπου κινητήρα (F-136) για το αεροσκάφος.
Οι επικρίσεις κατά του F-35 εστιάζονται οχι μόνον στο κόστος και την καθυστέρηση του προγράμματος αλλά και στην διαφαινόμενη κατασπατάληση πόρων. Οι επικριτές υποστηρίζουν οτι επαναλαμβάνονται τα ίδια λάθη που συνέβησαν στο πρόγραμμα Eurofighter, το οποίο σχεδιάστηκε με τα δεδομένα αεροπορικής υπεροχής του Ψυχρού Πολέμου, και προτάθηκε σε ρυθμό παραγωγής ανεφάρμοστο μετά την λήξη του ΨΠ. Ενώ θα έπρεπε να ειχε καταργηθεί μετά το 1995, πρός χάριν υποστήριξης της βρετανικής βιομηχανίας, μετεξελίχθηκε στο πρόγραμμα Typhoon, σε μικρότερο αριθμό παραγωγής και με επιθετικές δυνατότητες που δεν προβλεπονταν αρχικώς, αυξάνοντας το κόστος. Οι ομοιότητες ειναι αρκετές με την εξέλιξη του F-35 (επίσης εξέλιξη σχεδίου του ΨΠ) ώστε να προτείνεται η απόσυρση απο το F-35Β και συμμετοχή της βρετανικής βιομηχανίας σε αλλες μορφές τεχνολογικής συνεργασίας με την αγορά μικρότερου αριθμού F-35Α απο την Βασιλική Αεροπορία.
Επιπλέον προτείνεται η ακύρωση του προγράμματος QE, και η αντικατάσταση με 2 σκάφη μικρότερου εκτοπίσματος (περί τους 35.000 εως 40.000 τν) με πλήρη χρήση τεχνολογίας UCAV (Εξοπλισμένα Μη-Επανδρωμένα Αεροσκάφη) σε ναυτικές εφαρμογές.
Ανεξαρτήτως των τελικών αποφάσεων, το μεγαλύτερο πρόβλημα (οχι μόνον για το ΗΒ αλλά για όλες τις εθνικές αμυντικές βιομηχανίες) ειναι η αδυναμία να ελεγχθεί ο προϋπολογισμός κόστους των αμυντικών προγραμμάτων. Το κατά κανόνα σύνηθες, ειναι η υπέρβαση του κόστους και η καθυστέρηση στην ανάπτυξη και εξέλιξη, η οποία με την σειρά της επιβαρύνει το κόστος και την διαθεσιμότητα του προγράμματος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ειναι η αντικατάσταση του ΑΦΝΣ Nimrod MR2 με το Nimrod MRA4. Παρ’όλο που ηταν προγραμματισμένο να εισέλθει σε υπηρεσία το 2003, μετά υπερβάσεις και καθυστερήσεις προγραμματίζεται αρχική επιχειρησιακή ανάπτυξη για το 2012. Το κόστος των MRA4 προσεγγίζει το εξωφρενικό ₤400 εκ. ανά αεροσκάφος, και μόνον 7 απο τα αρχικώς 21 θα κατασκευαστούν τελικώς, ενώ τα MR2 αποσύρονται λόγω ηλικίας και ότι έχουν ξεπεράσει τα όρια χρήσης, χωρίς να αναπληρόνονται οι επιχειρησιακές δυνατότητες των μοιρών.
Διαδοχικές κυβερνήσεις προσπάθησαν ανεπιτυχώς να ελέγξουν το κόστος των προγραμμ;aτων. Η αγορά αμυντικών προγραμμάτων ειναι πολυσύνθετη, με επιχειρηματικό αυτοσκοπό, ο οποίος ειναι εκ φύσεως ανεξέλεκτος. Ελάχιστες εταιρίες δραστηριοποιούνται στην βιομηχανία εξελιγμένων τεχνολογικά αμυντικών προϊοντων, υπό ελάχιστο ανταγωνισμό, υπό το κλέος και την μυστικότητα του εθνικού παράγωντα ασφαλείας. Σε περιβάλλον αμοιβαίας αλληλο-υποστηριξης όπου Κυβερνητικά, Διοικητικά και Επιχειρηματικά στελεχει συνεργάζονται, βαθμιαία καταλύεται κάθε εσωτερικός έλεγχος και καμμία προσπάθεια περιορισμού του κόστους δεν επιτυγχάνει.
Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)