Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2010

ΗΠΑ: Συμφωνία «μαμούθ» για πώληση όπλων στη Σαουδική Αραβία



Οπλικά συστήματα και αεροσκάφη αξίας άνω των 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα πουλήσουν οι ΗΠΑ στη Σαουδική Αραβία για να αντιμετωπίσει πιθανή επίθεση από το Ιράν. Οπως γράφει η Wall Street Journal, πρόκειται για τη μεγαλύτερη συμφωνία πώλησης όπλων στην ιστορία.

Σύμφωνα με άρθρο της εφημερίδας, ο πρόεδρος Ομπάμα πρόκειται σύντομα να υπογράψει την συμφωνία οι βάσεις της οποίας είχαν τεθεί ήδη από το 2007. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες θα ακολουθήσει και άλλη, αυτή τη φορά για πολεμικά πλοία, με πενταετή ή δεκαετή ορίζοντας, ύψους πολλών δεκάδων δισεκατομμυρίων.

Η συμφωνία προβλέπει την αγορά, από τους Σαουδάραβες, 84 νέων F-15, την αναβάθμιση άλλων 70, καθώς και την προμήθεια 70 ελικοπτέρων Απάτσι, 72 Μπλακ Χοκ και 36 Λίτλ Μπέρντ.

Για την εξυπηρέτηση της συμφωνίας, η οποία έχει ανησυχήσει ιδιαίτερα τόσο τους Ιρανούς όσο και τους Ισραηλινούς, θα δημιουργηθούν 75.000 θέσεις εργασίας σε εταιρείες όπως οι Boeing, Northrop Grumman, Lockheed Martin και General Electric.

enet


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΕ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ FREMM


Επιτέλους.

Μετά από πολές αναβολές και παρασκηνιακές τρικλοποδιές η διακρατική συμφωνία με την Γαλλία μπαίνει στην τελική ευθεία.

Με ένα λιτό Δελτίο Τύπου η ΝΕΩΡΙΟΝ Α.Ε. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ανακοίνωσε την υπογραφή συμφωνίας των Ναυπηγείων Ελευσίνας με την DCNS για την ναυπήγηση έξι φρεγατών τύπου FREMM.

Στο δελτίο σημειώνονται τα κάτωθι:

«Η γαλλική DCNS και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας/Νεώριο υπέγραψαν Συμφωνία (Agreement) για τη ναυπήγηση των 6 Φρεγατών (FREMM) του Π.Ν.
Η Συμφωνία αντικαθιστά το Μνημόνιο Κατανόησης (MOU) που είχε υπογραφεί το 2006.»

Αναμένεται η αντίδραση του Αμερικανο-Γερμανικού εξοπλιστικού λόμπι του ΥΠ.ΕΘ.Α


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

HΠΑ: EΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΚΑΛΕΙ Η ΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ



Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφαλείας (NSA) των ΗΠΑ, Keith Alexander, πρωταρχικό καθήκον της κυβέρνησης πρέπει να είναι η διασφάλιση του Διαδικτύου, από εγκληματικές δραστηριότητες.

Οι στρατιωτικοί αξιωματούχοι συμφώνησαν με τον Keith, ως προς τις απαιτούμενες μεθόδους, ωστόσο η κυβέρνηση των ΗΠΑ, εξακολουθεί να μη δίνει λεπτομέρειες για το πώς προτίθεται να αντιμετωπίσει τα ζητήματα ασφάλειας του Διαδικτύου.

Σύμφωνα με τους ειδικούς οι πληροφορίες για το μηχανισμό της χώρας, σχετικά με την ασφάλεια, είναι περιορισμένες, ενώ υπάρχουν πολλές δυσκολίες εξασφάλισης του Internet, όπου η ασφάλεια είναι απελπιστικά ελλιπής και πλημμελής.



Η κυβέρνηση έχει πέσει θύμα μιας σειράς επιθέσεων στον κυβερνοχώρο, τα τελευταία χρόνια, η πιο αξιοσημείωτη από τις οποίες είναι μια επίθεση μέσω ενός μολυσμένου "κλειδιού" USB.


Tμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Κίνδυνος διχοτόμησης του Αιγαίου - Μεθοδεύσεις με στόχο τη διάρρηξη των ελληνικών δικαίων



Tου Ανδρέα Ν. Αθανασίου

Σε σύγχυση η ελληνική εξωτερική πολιτική

Tα σύννεφα στον ορίζοντα των εθνικών μας θεμάτων πυκνώνουν και η ορατότητα περιορίζεται ακόμη περισσότερο. Ο αδυσώπητος πόλεμος για τον έλεγχο των πετρελαίων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο εισάγει καινούριες παραμέτρους στη διαμόρφωση των εξελίξεων και αναδεικνύει κρίσιμα στοιχεία των διαδραματιζομένων στα παρασκήνια. Τα γεγονότα που σημειώνονται κατά το τελευταίο διάστημα, με την έξοδο του «Πίρι Ρέις» στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στο Καστελλόριζο και την Κύπρο, σε συνδυασμό με τα διαδραματιζόμενα στις διερευνητικές επαφές, βυθίζουν την ελληνική κυβέρνηση σε πλήρη σύγχυση, γεγονός που αποτυπώνεται στις εικόνες που η ίδια εκπέμπει. O αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών τη μια συντρώγει με τον Τούρκο ομόλογό του και την επομένη –διακρίνοντας το αδιέξοδο που προκαλεί η Άγκυρα– αναγκάζεται να υψώσει τους τόνους και να αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο αναθεώρησης της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής.

Την ίδια στιγμή, οι εξελίξεις στις διακοινοτικές συνομιλίες, οι παρασκηνιακές διαβουλεύσεις για την εκκρεμότητα με τα Σκόπια αλλά και τα χρονικά ορόσημα που κατασκευάζονται στο δρόμο μπροστά μας προειδοποιούν για καινούριο ξέσπασμα σημαντικών εξελίξεων, που μπορεί να εκδηλωθεί ανά πάσα στιγμή σε όλα τα μέτωπα των εθνικών μας υποθέσεων: στην Κύπρο, στο Αιγαίο αλλά και στο ζήτημα με τα Σκόπια.

Το Νοέμβριο η λύση για τα Σκόπια

Είναι ήδη προφανές ότι τόσο η Ουάσιγκτον όσο και σημαντικές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες επιθυμούν να διευθετηθεί έως τα μέσα Νοεμβρίου η εκκρεμότητα με τα Σκόπια, ώστε να προχωρήσει η ένταξή τους στο ΝΑΤΟ και να δρομολογηθούν οι διαπραγματεύσεις για την ευρωπαϊκή τους πορεία. Είναι, άλλωστε, γνωστό ότι οι Αμερικανοί δεν μπόρεσαν ποτέ να «καταπιούν» το ελληνικό «όχι» στη Σύνοδο του Βουκουρεστίου και, ασφαλώς, δεν θα ήθελαν να βρεθούν σε ανάλογες καταστάσεις κατά την επόμενη Σύνοδο Κορυφής. Θεωρούν, ωστόσο, ότι η ένταξη των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ είναι ιδιαίτερης σημασίας για τη νέα δομή της Συμμαχίας και αναπτύσσουν αμφίπλευρες παρεμβάσεις για την άρση της εκκρεμότητας το ταχύτερο δυνατό.

Με το θέμα ασχολείται εντατικά ο δεύτερος στην ιεραρχία του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Τζέιμς Στάινμπεργκ, ο οποίος, μόλις πριν από λίγο καιρό, σε συνέντευξή του στη Φωνή της Αμερικής, αφού υπογράμμιζε τη σημασία που έχει για τα Σκόπια η ένταξή τους στους ευρωατλαντικούς θεσμούς, αναφερόταν στη θετική στάση του Έλληνα πρωθυπουργού και προεξοφλούσε τη «λήψη δύσκολων αποφάσεων» από τον Νίκολα Γκρούεφσκι.

Στις διαπραγματεύσεις, πάντως, που συνεχίζονται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, φαίνεται πως έχει «πέσει» και το όνομα «Δημοκρατία της Μακεδονίας του Βαρδάρη», με το οποίο οι Σκοπιανοί είναι αρκούντως εξοικειωμένοι. Όλες, ωστόσο, οι πληροφορίες βεβαιώνουν πως η ηγεσία του γειτονικού κράτους εξακολουθεί να επιμένει στην πρότασή της για διπλή ονομασία, στοιχείο το οποίο αποκλείει κάθε ενδεχόμενο κοινά αποδεκτής λύσης. Είναι, άλλωστε, προφανές πως καμιά ελληνική κυβέρνηση δεν μπορεί να υπερβεί την «κόκκινη γραμμή» μιας σύνθετης ονομασίας που να χρησιμοποιείται έναντι όλων.

Το σχέδιο της Άγκυρας για την ΑΟΖ

Χρονικό ορόσημο κατασκευάζεται ήδη και για τη θραύση του κυπριακού αδιεξόδου. Πρωτοστατούν οι Άγγλοι, οι Αμερικανοί αλλά και ο εκπρόσωπος των Ηνωμένων Εθνών στην Κύπρο Αλεξάντερ Ντάουνερ, ενώ στην ίδια κατεύθυνση συμπλέει, κατά το τελευταίο διάστημα, και η κατοχική Τουρκία. Αφού εδραίωσε τα τετελεσμένα της εισβολής, ολοκλήρωσε την εθνοκάθαρση στα κατεχόμενα εδάφη και προώθησε τον εποικισμό τους, επιδιώκει τώρα την άμεση κατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας. Πέρα, άλλωστε, από τους προφανείς σκοπούς της, ευδιάκριτη είναι και μια «κρυφή» επιδίωξη, την οποία και δρομολόγησε πρόσφατα: Αποβλέπει στο μπλοκάρισμα των αποφάσεων που αφορούν στην αξιοποίηση των πετρελαϊκών κοιτασμάτων της κυπριακής υφαλοκρηπίδας αλλά και στην ακύρωση των σχεδιασμών που αφορούν στην οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης του νησιού.

Μπροστά στην πρόθεση της Λευκωσίας να προχωρήσει σε συμφωνία με την Αθήνα για την οριοθέτηση των Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών Ελλάδας και Κύπρου, η Άγκυρα προχωρά σε νέα τετελεσμένα, που στόχο έχουν να αποτρέψουν μια τέτοια εξέλιξη αλλά και να επιβάλουν τους πιο αυθαίρετους ισχυρισμούς της. Με την έξοδο του «Πίρι Ρέις», αφού αρνείται έμπρακτα τα αντίστοιχα δικαιώματα του Καστελλόριζου, προσπαθεί να επιβάλει de facto τον ισχυρισμό ότι η δική της Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη εισχωρεί ανάμεσα σε εκείνες της Ελλάδας και της Κύπρου και συνορεύει, στα νότια, με εκείνη της Αιγύπτου. Θεωρεί, μάλιστα, ότι, στην κατεύθυνση αυτή, μπορεί να βρει πολύ πιο πρόσφορα νερά, εάν μεσολαβήσει η κατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας, η αναγνώριση δικαιώματος αρνησικυρίας στην τουρκοκυπριακή πλευρά και η εφαρμογή τής εκ περιτροπής προεδρίας στο όποιο κυπριακό μόρφωμα κατέληγαν οι δύο πλευρές.

Χρονοδιαγράμματα στο Κυπριακό

Το παιχνίδι σε ό,τι αφορά στο Κυπριακό κατευθύνεται, ήδη, στο ταμπλό της Άγκυρας, που –με την ένθερμη στήριξη των Άγγλων– επιδιώκει την πραγματοποίηση διεθνούς διάσκεψης με τη συμμετοχή των δύο κοινοτήτων και των τριών εγγυητριών χωρών, επιμένοντας στον πλήρη αποκλεισμό της Κυπριακής Δημοκρατίας. Βέβαιο, επίσης, θεωρείται πως ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Μπαν Κι Μουν, στην έκθεσή του προς το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, τον ερχόμενο Νοέμβριο, θα θέσει ζήτημα επιτάχυνσης των συνομιλιών και ενδεχομένως να καταλογίσει πολιτικές ευθύνες στην πλευρά που θα θεωρηθεί υπαίτια του αδιεξόδου.

Μπροστά στα ενδεχόμενα αυτά, τόσο η ελληνοκυπριακή πλευρά όσο και η Άγκυρα προετοιμάζουν «πακέτα» προτάσεων και αιτημάτων, με στόχο να κρατήσουν τον έλεγχο των εξελίξεων και να αποφύγουν τον καταλογισμό ευθυνών. Αυτή ακριβώς η προσπάθεια δημιουργεί σημαντικές τάσεις κινητικότητας, με αβέβαιη πάντως κατάληξη. Το ενδεχόμενο να μπει –και πάλι– το Κυπριακό σε μηχανισμούς επιδιαιτησίας και χρονοδιαγραμμάτων, κατά τα πρότυπα του σχεδίου Ανάν, είναι πλέον εξαιρετικά πιθανό.

Επαναφορά των τουρκικών αξιώσεων

Σε κάθε περίπτωση, είναι προφανές αλλά και ιστορικά αποδεδειγμένο ότι οι εξελίξεις στο Κυπριακό βρίσκονται σε στενή αλληλεξάρτηση με τα διαδραματιζόμενα στο Αιγαίο. Ενώ, όμως, οι πρωθυπουργοί των δύο χωρών είχαν συμφωνήσει σε νέο κύκλο εντατικών διερευνητικών επαφών, οι εξελίξεις δεν φαίνεται να επιβεβαιώνουν ούτε τις τουρκικές διακηρύξεις για «πολιτικές μηδενικών προβλημάτων» ούτε τις ελληνικές προσδοκίες για γρήγορη θραύση του αδιεξόδου. Αντιθέτως, μάλιστα! Με βάση τις τελευταίες τουρκικές προκλήσεις και τα διαβήματα που αντηλλάγησαν μεταξύ των δύο πλευρών, προκύπτει ότι η Άγκυρα:

Πρώτον: Δέχεται μόνο μερική, επιλεκτική επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων, με πλήρη εγκατάλειψη του σχετικού δικαιώματος για τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Απαιτεί (βλ. δηλώσεις Ερντογάν στην Αθήνα) να υπάρξει σχετική συμφωνία στο πλαίσιο των διερευνητικών επαφών και επαναλαμβάνει την απειλή πολέμου.

Δεύτερον: Αξιώνει από την Ελλάδα (βλ. απάντηση Άγκυρας στο διάβημα της Αθήνας για την έξοδο του «Τσεσμέ») να μην επιχειρήσει καμία έρευνα σε κανένα σημείο της αιγαιακής υφαλοκρηπίδας, ακόμη και εάν δεν αμφισβητείται από την ίδια, υποστηρίζοντας ότι υπάρχει σχετική δέσμευση στο Πρακτικό της Βέρνης και υπενθυμίζοντας, ουσιαστικά, την κρίση του Μάρτη του 1987, κατά την οποία οι δύο χώρες είχαν φτάσει στα πρόθυρα πολέμου.

Τρίτον: Επαναλαμβάνει έμπρακτα τους ισχυρισμούς της για δήθεν «γκρίζες ζώνες» στο Αιγαίο. Έως πρόσφατα, απέρριπτε τα διαβήματα του υπουργείου Εξωτερικών για τις πτήσεις των αεροσκαφών της πάνω από ελληνικές νησίδες, υποστηρίζοντας ότι δεν υπάρχει καμιά παραβίαση, αφού τα νησιά αυτά δεν αναφέρονται ονομαστικά στα εδάφη που παραδόθηκαν στην Ελλάδα με Διεθνείς Συνθήκες. Με πρόσφατο διάβημα, έφτασε στο σημείο να διαμαρτύρεται γιατί «σκάφη του ελληνικού Λιμενικού παραβίασαν τα χωρικά ύδατα των Ιμίων»!

Τέταρτον: Επιμένει (όπως προκύπτει από τις συνεχιζόμενες πτήσεις αεροσκαφών της σε αποστάσεις μεταξύ έξι και δέκα ναυτικών μιλίων από τις ελληνικές ακτές) στην αξίωση να περιοριστεί ο εθνικός μας εναέριος χώρος στην έκταση των χωρικών υδάτων.

Πέμπτον: Αμφισβητεί τις ελληνικές δικαιοδοσίες στο FIR Αθηνών και, αντί να απολογείται για την αυθαίρετη συμπεριφορά της και την παράβαση των κανόνων του ICAO, διαμαρτύρεται για δήθεν παρενοχλήσεις των τουρκικών αεροσκαφών που «χρησιμοποιούν το διεθνή εναέριο χώρο».

Έκτον: Επιμένει στην αξίωση που είχε αναπτύξει, τόσο σε παλαιότερους κύκλους διαλόγου όσο και στις διερευνητικές επαφές της περιόδου 2002-2003, να εγκαταλείψει η Αθήνα –και μάλιστα με ρητή, επίσημη συμφωνία– το διεθνώς κατοχυρωμένο δικαίωμα ανακήρυξης Συνορεύουσας και Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης στο Αιγαίο.

Έβδομον: Αρνείται κατηγορηματικά –όπως αποδεικνύουν τα τελευταία γεγονότα, με την έξοδο του «Πίρι Ρέις»– το δικαίωμα των μικρών νησίδων να έχουν δική τους υφαλοκρηπίδα και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη. Κι αυτό, παρά τη ρητή αναφορά που υπάρχει στη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, σύμφωνα με την οποία τα δικαιώματα αυτά αναγνωρίζονται όχι μόνο στα κατοικημένα νησιά, αλλά και στις βραχονησίδες που μπορούν να διατηρήσουν ανθρώπινη οίκηση.

Ανεβαίνουν οι τόνοι, πληθαίνουν τα αδιέξοδα

Όπως είναι προφανές, οι τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο συνδέονται άμεσα με τις διαβουλεύσεις που συνεχίζονται τόσο σε πολιτικό επίπεδο όσο και στο πλαίσιο των διερευνητικών επαφών. Η Άγκυρα βάζει στο τραπέζι πρόσθετες αξιώσεις, διαψεύδει τις προσδοκίες της Αθήνας και οδηγεί τα πράγματα σε πλήρες αδιέξοδο. Είναι αποκαλυπτικό το γεγονός ότι, στις αρχές της εβδομάδας, ο Έλληνας αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών αναγκάστηκε να ομολογήσει την πραγματικότητα αυτή, να μιλήσει για «κουτοπονηριές» των γειτόνων μας και να υπαινιχθεί σκέψεις για αλλαγή της ακολουθούμενης πολιτικής. Υποστήριξε ότι «η πολιτική της ελληνοτουρκικής προσέγγισης δεν αποτελεί μονόδρομο» και πρόσθεσε ότι «στην πορεία, όλα συνεκτιμώνται και αναθεωρούνται».

Την ίδια στιγμή, διπλωμάτες του υπουργείου Εξωτερικών επιμένουν στην εκτίμηση ότι η Άγκυρα, μπροστά στην απόλυτη νομική αδυναμία της και την επίγνωση ότι οι θέσεις της βρίσκονται σε κάθετη σύγκρουση με το Δίκαιο της Θάλασσας, είναι εξαιρετικά πιθανό να επιμείνει στην τακτική των εντάσεων, των εκβιασμών και των απειλών. Υποστηρίζουν ακόμη ότι ο απόλυτος συντονισμός των τουρκικών Αρχών στην κατεύθυνση αυτή παραπέμπει σε καλά συγκροτημένη στρατηγική και ενισχύει τις εκτιμήσεις τους για φορτισμένο φθινόπωρο.

Έως τότε, πάντως, προσθέτουν οι ίδιοι διπλωμάτες, τόσο οι δυνατότητες όσο και οι χειρισμοί των κυβερνήσεων Ελλάδας και Τουρκίας θα εξαρτώνται και από πολλά άλλα. Κυρίως, μάλιστα, από τις εσωτερικές κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις στις δύο χώρες: Πρώτα απ’ όλα, από τις οικονομικές, τις κοινωνικές και τις πολιτικές συγκρούσεις που εγκυμονεί η εφαρμογή των συνταγών της τρόικας και των επιταγών του Μνημονίου στην Αθήνα. Αλλά και από τη συνεχιζόμενη υποχθόνια σύγκρουση ανάμεσα στην κυβέρνηση Ερντογάν και το στρατιωτικό κατεστημένο της Άγκυρας, με βασικό –αλλά όχι μοναδικό– σταθμό το δημοψήφισμα του Σεπτεμβρίου για το Σύνταγμα.

Ανησυχίες για παράδοση σε ξένους μηχανισμούς

Όλες οι έως τώρα ενδείξεις, κυρίως μάλιστα οι τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο, συγκλίνουν στην εκτίμηση ότι η Άγκυρα αφενός επαναφέρει το σύνολο των μονομερών διεκδικήσεών της και αφετέρου παραμένει απολύτως αδιάλλακτη. Ανάμεσα στα άλλα, φαίνεται να επιμένει στην ικανοποίηση μιας διττής αξίωσης που είχε αναπτύξει κατά τις διερευνητικές επαφές της περιόδου 2002-2003: Αφενός, να εγκαταλείψει η Ελλάδα βασικά δικαιώματά της, όπως η επέκταση των χωρικών υδάτων και ο καθορισμός Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, πριν από την έναρξη των διαπραγματεύσεων για μια κοινή προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Και, αφετέρου, να δεχτεί την από κοινού παραπομπή στο Διεθνές Δικαστήριο ενός «πακέτου» από τα ζητήματα που εγείρει, ανάμεσα στα οποία και οι ισχυρισμοί της για δήθεν «γκρίζες ζώνες» στο Αιγαίο.

Έμπειροι διπλωμάτες επισημαίνουν το ενδεχόμενο επανάληψης των μεθοδεύσεων που ακολουθήθηκαν σε σχέση με την Οικονομία και οδήγησαν στην υποταγή της χώρας σε ξένους μηχανισμούς και ειδικότερα στις αποφάσεις της τρόικας. Επισημαίνεται, κυρίως, το ενδεχόμενο έντασης των τουρκικών προκλήσεων και δημιουργίας έκτακτης κατάστασης, μέσα από την οποία μπορεί να επιβληθεί εσπευσμένη παραπομπή των εθνικών μας υποθέσεων σε ξένους μηχανισμούς. Ένας τέτοιος μηχανισμός μπορεί, βέβαια, να είναι και το Διεθνές Δικαστήριο, που, προφανώς, δεν αποφαίνεται κατά το Διεθνές Δίκαιο, αλλά αποφασίζει σύμφωνα με πολιτικές σκοπιμότητες. Σε μια τέτοια περίπτωση, προεξοφλείται η επιβολή δυσμενών αποφάσεων, όπως γίνεται και στον τομέα της Οικονομίας, όπου η κυβέρνηση αιτιάται άλλους και η κοινωνία υποτάσσεται στην πεποίθηση αδήριτης ανάγκης.

Υπογραμμίζεται, ωστόσο, ότι, εάν από το Μνημόνιο της τρόικας μπορούμε κάποια στιγμή να ξεφύγουμε, δεν υπάρχει κανένα τέτοιο ενδεχόμενο στην περίπτωση των εθνικών μας υποθέσεων. Οι απώλειες θα είναι οριστικές και ανεπανόρθωτες.


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Αρχίζει ο «πόλεμος» για τα πετρέλαια του Αιγαίου



TOY ΣΠΥΡΟΥ ΝΑΝΝΟΥ

Aνοίγει το πετρελαϊκό παιχνίδι στο Αιγαίο, με την κυβέρνηση να προχωρά στην ίδρυση Φορέα Υδρογονανθράκων, με σκοπό βεβαίως σε χρόνο-ρεκόρ (6 μήνες) να νοικιάσει τα 42 θαλάσσια οικόπεδα που, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν δημιουργηθεί, ώστε να ξεκινήσουν οι εξορύξεις για το «δώρο του Θεού», τη στιγμή που η Τουρκία κάνει λόγο για συνδιαχείριση στο Αιγαίο.

Άλλωστε, οι «βόλτες» του «Πίρι Ρέις» αλλά και του «Τσεσμέ», το τελευταίο χρονικό διάστημα, μόνο τυχαίες δεν μπορούν να χαρακτηριστούν. Μάλιστα, διάφορα σενάρια που έχουν δει το φως της δημοσιότητας θέλουν εταιρείες από την Αμερική, οι οποίες έχουν εγχώριους συνεργάτες, να είναι έτοιμες να προχωρήσουν σε σύναψη συμβάσεων για έρευνα και συνεκμετάλλευση των πετρελαιοφόρων κοιτασμάτων που θα βρεθούν στον ελλαδικό χώρο. Εξάλλου, ορισμένες από τις εταιρείες αυτές έχουν στενή συνεργασία με τις λεγόμενες «7 αδερφές», τις μεγάλες πετρελαϊκές πολυεθνικές Amoco, BP, Chevron, Exxon, Mobil, Shell και Texaco!


Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Πριν από έναν περίπου μήνα, στις 24 Ιουνίου, η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κυρία Τίνα Μπιρμπίλη έδωσε το σχετικό ο.k. στον υφυπουργό για θέματα Ανάπτυξης κ. Γιάννη Μανιάτη να προαναγγείλει με δηλώσεις του στην εφημερίδα Το Βήμα την ίδρυση Δημόσιου Φορέα Έρευνας Υδρογονανθράκων. Μάλιστα, αποκάλυψε πως έχει ήδη συσταθεί ομάδα εργασίας γι’ αυτό το σκοπό και έχει ήδη παραδώσει την έκθεσή της στην υπουργό Περιβάλλοντος. Στόχος του νέου φορέα, σύμφωνα με όσα επισήμανε ο υφυπουργός στην εφημερίδα, είναι η έρευνα για τον εντοπισμό πετρελαίου και φυσικού αερίου στο Αιγαίο, στο Ιόνιο και στη θαλάσσια περιοχή της Κρήτης.

Εξάλλου, και σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία και τους χάρτες που έχει στη διάθεσή της η κυβέρνηση, υπάρχουν ενδείξεις για ποσότητες πετρελαίου «τρεις φορές μεγαλύτερες απ’ αυτές του Πρίνου». Ο νέος φορέας θα έχει πενταμελές ΔΣ και θα λειτουργεί ως εταιρεία του Δημοσίου, με μία, δηλαδή, μετοχή, αυτή του Ελληνικού Δημοσίου. Η στελέχωσή του θα γίνει με μόλις δέκα άτομα, ώστε να αποφευχθεί η γραφειοκρατία, σε πρώτη φάση από το Δημόσιο Τομέα και σε δεύτερη με ελληνικής καταγωγής πρόσωπα από το εξωτερικό. Οι προσλήψεις θα γίνουν με διαγωνισμό και το διοικητικό συμβούλιο θα επιλεγεί με τέτοιο τρόπο, ώστε ο νέος αυτός φορέας, νευραλγικός για την οικονομία της χώρας αλλά και για την εθνική μας άμυνα, να αποτελεί Ανεξάρτητη Αρχή, όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μανιάτης.

Με τη σύσταση του Φορέα Έρευνας Υδρογονανθράκων, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, θα προχωρήσουν άμεσα και οι έρευνες για τον εντοπισμό πετρελαίου και φυσικού αερίου στις ελληνικές θάλασσες. Δηλαδή, θα προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός για την ενοικίαση, όπως λέγεται, 42 θαλάσσιων οικοπέδων, στα οποία ερευνητικά πλοία από διάφορες εταιρείες θα επιχειρήσουν να βρουν πετρέλαιο. Για τις επιχειρήσεις εντοπισμού, άντλησης και αξιοποίησης πετρελαίου και φυσικού αερίου ενδεχομένως να χρησιμοποιηθούν ως μοντέλα αυτό της Νορβηγίας, της Κύπρου και του Ισραήλ, όπου πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι σε θαλάσσια ισραηλινά οικόπεδα εντοπίστηκαν τρισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.

Ο ίδιος πάντως ο κ. Μανιάτης, σε τηλεφωνική επικοινωνία με τα «Επίκαιρα», αρνήθηκε να μιλήσει για το τι συμβαίνει στον ελλαδικό χώρο και ποιες ενέργειες έχουν γίνει σχετικά με την ίδρυση του Φορέα Υδρογονανθράκων, τονίζοντας ωστόσο πως είναι συνολικό θέμα της κυβέρνησης να λάβει τις κατάλληλες αποφάσεις, διαψεύδοντας την ίδια ώρα τα όσα έχουν γραφτεί το τελευταίο χρονικό διάστημα στον ελληνικό Τύπο…

Ωστόσο –λίγες ημέρες μετά από τη συνέντευξή του στην εφημερίδα Το Βήμα–, σύμφωνα με πληροφορίες, συναντήθηκε στο υπουργείο Περιβάλλοντος η κυρία Μπιρμπίλη με τον αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών κ. Δημήτρη Δρούτσα όπου παρουσιάστηκαν χάρτες με θαλάσσια οικόπεδα εντός των χωρικών μας υδάτων και συγκεκριμένα στο Αιγαίο, στη θαλάσσια περιοχή νοτίως της Κρήτης, και στο Ιόνιο.

Το ταξίδι στις ΗΠΑ και οι… επαφές

Στις 7 Ιουλίου, λίγες μόνο ημέρες μετά, ο υφυπουργός Εξωτερικών κ. Σπύρος Κουβέλης και ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Μανιάτης ταξίδεψαν στις ΗΠΑ όπου αμφότεροι παρουσίασαν τις προτεραιότητες στον τομέα της ενεργειακής πολιτικής (7-9 Ιουλίου). Σύμφωνα πάντα με πληροφορίες, οι δύο υφυπουργοί συναντήθηκαν με αξιωματούχους που γνωρίζουν ακριβώς τι σημαίνει «δώρο Θεού», καθώς μίλησαν με το βοηθό υπουργό Εξωτερικών για θέματα Οικονομίας, Ενέργειας και Επιχειρηματικότητας Ζοζέ Φερνάντες, τη βοηθό υφυπουργό Ενέργειας αρμόδια για την Ευρώπη Φιλίς Γιοσίντα, καθώς και τα υψηλόβαθμα υπηρεσιακά στελέχη Ντάνιελ Στέιν και Ρεμπέκα Νεφ, συμβούλους άλλωστε του Ειδικού Απεσταλμένου για θέματα Ενέργειας Ευρασίας πρέσβη Ρίτσαρντ Μόρνινγκσταρ, ο οποίος, σημειωτέον, στις 17 Ιουνίου είχε επισκεφθεί την… Άγκυρα και είχε συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών Αχμέτ Νταβούτογλου για να χαιρετίσουν τη συμφωνία που επιτεύχθηκε όσον αφορά στο αζερικό φυσικό αέριο. Ο Ρίτσαρντ Μόρνινγκσταρ, μάλιστα, σε συνέντευξή του στην Καθημερινή της Κυριακής που πέρασε, επιβεβαίωσε πως υπάρχουν πετρελαϊκά αποθέματα στην περιοχή του Αιγαίου, τα οποία όπως πρόσθεσε μπορούν να αξιοποιηθούν μόνο μετά από διμερή «εμπορική συμφωνία» Ελλάδας – Τουρκίας, ακόμη κι αν προηγουμένως δεν έχουν επιλύσει τις μεταξύ τους διαφορές! Αναγνώρισε ωστόσο το δικαίωμα της Ελλάδας, ως μέλους της Συνθήκης για το Δίκαιο της Θάλασσας, να ανακηρύξει Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ). Αξίζει να σημειωθεί πως ο κ. Μόρνινγκσταρ είναι βαθύς γνώστης των ζητημάτων της ενέργειας με τα οποία ασχολείται εδώ και δεκαετίες, ως πρώην καθηγητής του Χάρβαρντ και του Στάνφορντ, και έχει διατελέσει σύμβουλος του προέδρου Κλίντον και πρέσβης στην ΕΕ!
Πετρελαϊκές… ενδείξεις

Από τις έρευνες που έχουν γίνει έως σήμερα, το μέγεθος των κοιτασμάτων που υπάρχουν στο Αιγαίο θεωρείται πως είναι μεγάλο καθώς όχι απλά υπάρχουν ενδείξεις για την ύπαρξη πετρελαίου, αλλά έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες με θετικά αποτελέσματα.

Τα… γνωστά, άλλωστε, οικόπεδα τα οποία έχουν απασχολήσει τις ελληνικές κυβερνήσεις και όχι μόνο τα τελευταία 30 χρόνια είναι τα εξής:

• Κοίτασμα της θέσης «Μπάμπουρας».

• Κοίτασμα «Δομή EAST Θάσου» ανατολικά της Θάσου.

• Κοίτασμα «Βόρειος Πρίνος – Νέα Πέραμος – Άθως».

• Κοιτάσματα Επανομής – Σιθωνίας και Θερμαϊκού.

• Πετρελαιοφόρος ορίζοντας Β.Α. Αιγαίου, Κρήτη.

• Κοίτασμα Ικαρίας.

• Κοίτασμα Δωδεκανήσου κοντά στο Καστελόριζο.

• Κοίτασμα Κυκλάδων.

• Κοίτασμα Σκοπέλου.

• Κοίτασμα Βόρειας και Νότιας Λέσβου.

Επίσης, από έρευνες που έχουν γίνει στο παρελθόν, ένα ακόμη πετρελαϊκό κοίτασμα βρίσκεται στο νομό Ηλείας, στη θαλάσσια περιοχή του Κυπαρισσιακού Κόλπου. Το κοίτασμα αυτό αρχικά ερευνήθηκε από την πάλαι ποτέ ΔEΠ μεταξύ 1978-1982. Μάλιστα, τον Ιούνιο του 1982 ανακαλύφθηκε πετρέλαιο σε περιορισμένες ποσότητες. Κοίτασμα πετρελαίου φαίνεται πως υπάρχει και στη Δυτική Ελλάδα! Αυτό, άλλωστε, αποτυπώθηκε από τις μετρήσεις ξένων εταιρειών στο διάστημα 1997-2001, καθώς πραγματοποίησαν έρευνες σε χερσαίες περιοχές 10.000 τετρ. χλμ. συνολικά και έξι ερευνητικές γεωτρήσεις, επενδύοντας περί τα 60 εκατ. δολάρια!


Tμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Αλλάζει προς το χειρότερο το αμυντικό δόγμα της Ελλάδας.Σοβαρό θέμα ασφάλειας της χώρας


Σε μεγάλες περιπέτειες φαίνεται ότι εισέρχεται ο τομέας ασφάλειας της χώρας, με την μετάθεση στο άγνωστο μέλλον του προγράμματος αμυντικών επενδύσεων (ΕΜΠΑΕ ή ΔΕΣΕΣ ή "3ετές κυλιόμενο" ή... ή... ή...) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Πλέον το παιχνίδι που παίζεται με την εκούσια ή ακούσια συμμετοχή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας (Ε.Βενιζέλος και Π.Μπεγλίτης) στην πλάτη της εθνικής ασφάλειας είναι τόσο πρόδηλο που μόνο με μία κυβέρνηση που έχει παραδεχθεί ότι έχει εκχωρήσει σε ξένες δυνάμεις την εθνική κυριαρχία και μία μείζονα αντιπολίτευση που αγνοεί βασικές έννοιες του όλου ζητήματος και κοιμάται "τον ύπνο του δικαίου", θα μπορούσε να παιχτεί.

Το πλέον σοβαρό και ανησυχητικό δείγμα είναι ότι κατά τεκμήριο σοβαρά πολιτικά στελέχη του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, όπως ο υπουργός Ε.Βενιζέλος, μιλάνε για ΕΜΠΑΕ που την μία κατατίθεται «την επόμενη εβδομάδα» και την άλλη «τον ερχόμενο Σεπτέμβριο», ενώ πέρα από τις καταγεγραμμένες ανάγκες των Επιτελείων, δεν υπάρχει τίποτα άλλο!

Και όταν λέμε «τίποτα άλλο» κυριολεκτούμε. Και ίσως το πιο επικίνδυνο είναι η συνεχιζόμενη ανακρίβεια λόγων, η έλλειψη έργου της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ και η απροθυμία της να συγκρουστεί με τα κέντρα του υπουργείου Οικονομικών και των «γνωστών-αγνώστων» μυστικοσυμβούλων που απεργάζονται την γεωστρατηγική πτώχευση της χώρας.

Μιλάει για «έτοιμο ΕΜΠΑΕ» ο υπουργός, όταν ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΕΓΚΡΙΘΕΙ ΟΙ ΟΡΟΦΕΣ από το υπουργείο Οικονομικών! Πως έφτιαξαν ΕΜΠΑΕ χωρίς να ξέρουν τι λεφτά θα έχουν στην διάθεσή τους είναι μυστήριο. Αλλά τα πρωτοφανή δεν σταματούν εδώ.

Μιλώντας στην Βουλή στην Επιτροπή Άμυνας και Εξωτερικών στς 08/09, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Μπεγλίτης, έριξε μία "βόμβα" που ουδείς την αντιλήφθηκε ή έκανε πως δεν την αντιλήφθηκε (εδώ τίθεται πλέον και θέμα ΜΜΕ και ρόλου τους στην αποδόμηση της Ελλάδας): Αλλάζουν την Πολιτική Εθνικής Άμυνας! Ουδείς μέχρι σήμερα, ούτε ο Μπεγλίτης, ούτε ο Βενιζέλος, ούτε κανένας δεν είχε πει τίποτα περί αλλαγής του κορυφαίου θεσμικού κειμένου ασφαλείας της χώρας.

Κι έτσι «στο χαλαρό» ρίχνει την «βόμβα», την οποία βέβαια οι βουλευτές της Ν.Δ. δεν αντιλήφθηκαν γιατί έχουν να ασχοληθούν με άλλα σοβαρότερα θέματα, όπως π.χ. το χρίσμα του υποψηφίου δημάρχου στο τάδε Κατσικοχώρι ή απλώς γιατί αγνοούν το αντικείμενο.

Ιδού η ακριβής διατύπωση της τοποθέτησης Μπεγλίτη που βέβαια προκαλεί και πολλά ερωτήματα: «...εμείς ετοιμαζόμαστε κινητοποιώντας ευρύτερα επιστημονικές δυνάμεις, δυνάμεις σήμερα των think tanks, δυνάμεις που είναι μέσα σε Ινστιτούτα Διεθνών Σχέσεων και Αμυντικής Πολιτικής, για να προσαρμόσουμε βασικά, θεωρητικά και θεσμικά κείμενα στο χώρο της εξωτερικής πολιτικής και της εθνικής άμυνας της χώρας στις σημερινές διεθνείς, περιφερειακές και εθνικές συνθήκες. Η πολιτική εθνικής άμυνας, η εθνική αμυντική στρατηγική είναι βασικά, θεμελιώδη κείμενα, είναι βάσεις πάνω στις οποίες πατά το εθνικό αμυντικό δόγμα της χώρας».

Ένα άμεσο ερώτημα είναι ποιες είναι οι «ευρύτερα επιστημονικές δυνάμεις, δυνάμεις σήμερα των think tanks, δυνάμεις που είναι μέσα σε Ινστιτούτα Διεθνών Σχέσεων και Αμυντικής Πολιτικής» που θα καταρτίσουν το αμυντικό δόγμα της, το κορυφαίο θεσμικό κείμενο της χώρας, μετά το Σύνταγμα;

Ποια είναι "τα ινστιτούτα Διεθνών Σχέσεων και Αμυντικής Πολιτικής, οι επιστημονικές δυνάμεις και τα think tanks"; Ποια είναι και δεν τα γνωρίζουμε; Σημειώνουμε ότι από την ΠΕΑ εξαρτάται το είδος και το εύρος των προγραμμάτων...

Μήπως το ΕΛΙΑΜΕΠ θα ασχοληθεί με την Πολιτική Εθνικής Άμυνας; Ας μας το πούν από τώρα ευθέως να κλείσουμε εισιτήρια για μετανάστευση σε άλλη χώρα. Μην μας πετύχουν οι Τούρκοι όπως το 1453 και το 1922 στη Σμύρνη κι έχουμε πάλι «συνωστισμό» στην προκυμαία.

Το Ινστιτούτο Αμυντικών Αναλύσεων; Μα το έχουν διαλύσει εις τα εξ ων συνετέθη. Ακόμα μαλώνουν οι καθηγητάδες για τα γραφεία και τα έπιπλα.

Κανένα νεόκοπο «ινστιτούτο ιδιωτικού δικαίου»; Καλύτερα να δώσουν κατ’ευθείαν τα κλειδιά στις ξένες δυνάμεις για να εκτιμηθεί ότι τουλάχιστον παραδοθήκαμε και δεν χρειάστηκε να πληρώνουν τους πράκτορές τους.

Το ΙΣΤΑΜΕ; Δεν είναι αρμόδιο για κάτι τέτοιο. Το Ινστιτούτο Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής; Πλάκα θα έχει: Να δικάζουν τον Κώστα Καραμανλή στο ειδικό δικαστήριο και να συμμετέχει το ομώνυμο Ινστιτούτο στην κατάρτιση της Πολιτικής Εθνικής Άμυνας.

Η ΠΕΑ μέχρι στιγμής καταρτίζεται από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και ειδικότερα το ΓΕΕΘΑ με συμμετοχή του πρώην ΕΠΥΕΘΑ που δυστυχώς (το τονίζουμε) καταργήθηκε και είναι ένας από τους βασικούς λόγους που δεν παράγεται πλέον γενικότερη αμυντική πολιτική από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Και το ΙΑΑ όταν λειτουργούσε με κάποιο ανεκτό τρόπο, γνωμοδοτούσε.

Όμως η συγκεκριμένη αποστροφή της ομιλίας Μπεγλίτη κατέδειξε και κάτι άλλο: Ότι η πολιτική ηγεσία μιλώντας για επικείμενο ΕΜΠΑΕ και ολοκλήρωση της Νέας Δομής Δυνάμεων ή αγνοεί το αντικείμενο ή παραπλανά σκοπίμως τους πολίτες: ΔΕΝ μπορεί να υπάρξει ούτε το ένα ούτε το άλλο, πριν καταρτιστεί Πολιτική Εθνικής Άμυνας. Η οποία δεν καταρτίζεται μέσα σε μια εβδομάδα, ούτε σε ένα μήνα, ούτε καν σε έξι.

Χρειάζεται σκληρή δουλειά και αν παραδεχθούμε ότι ορισμένα τμήματα της ΠΕΑ δεν θα αλλάξουν, κατ’ελάχιστον απαιτείται εργασία περίπου ενός χρόνου για νέα ΠΕΑ. Εκτός και αν τους έρθει έτοιμη γραμμένη από τους ξένους και ολοκληρωθεί η διαδικασία με συνοπτικό τρόπο!

‘Αρα, ούτε ΠΕΑ έχουμε, ούτε έγκριση οροφής χρηματοδότησης από το υπουργείο Οικονομικών έχουμε και ο Ε.Βενιζέλος μιλά για ... ΕΜΠΑΕ και ΔΕΣΕΣ που επίκειται να κατατεθεί!

Και βέβαια, πέρα από τα θεσμικά και τα γενικά, δεν έχουμε και τα ειδικά προαπαιτούμενα: Για να ξεκινήσει πάλι το πρόγραμμα αμυντικών επενδύσεων της χώρας χρειάζεται νέος νόμος περί προμηθειών. Που είναι;

Τον Οκτώβριο, λέγανε τον Μάρτιο, τον Ιανουάριο λέγανε τον Ιούνιο. Τώρα ο Π.Μπεγλίτης δεν δεσμεύθηκε πότε θα είναι ετοιμος: «Ο ν. 3433/2006, θα αλλάξει. Ήδη, ετοιμαζόμαστε και είμαστε στο τέλος μιας διαδικασίας διαβούλευσης με όλους τους συναρμόδιους φορείς για να αλλάξουμε το νόμο 3433/2006, ενσωματώνοντας συγχρόνως την οδηγία 81 του 2009, με μεγάλη προσοχή, για να υπερασπιστούμε την παραγωγική και τεχνολογική βάση της αμυντικής μας βιομηχανίας».

Βέβαια η περίφημη οδηγία 81 δεν έχει ενσωματωθεί από κανένα κράτος της Ε.Ε. στο νομοθεσία του ακόμα, απλώς και μόνο γιατί δεν θέλουν να καταστρέψουν τις εγχώριες βιομηχανίες υπέρ των ξένων, αλλά αυτό είναι μία άλλη συζήτηση.

Στο πλαίσιο αυτό είχαμε και άλλη μία τοποθέτηση από τον Π.Μπεγλίτη για τα αντισταθμιστικά: «Τα αντισταθμιστικά τελείωσαν». Και καλώς αφού οδήγησαν στον εύκολο πλουτισμό κάποιους και σε απώλεια χρημάτων και τεχνογνωσίας την Ελλάδα. Με τι θα τα αντικαταστήσουν, δεν μας λένε. Μάλλον γιατί ακόμα δεν ξέρουν...

πηγή:defencenet


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Ενισχύονται οι στρατιωτικοί δεσμοί Ρωσίας-Κιργιζίας με νέες βάσεις.



Η Ρωσία και η Κιργιζία ξεκινούν συνομιλίες για την ενίσχυση των στρατιωτικών τους δεσμών, μέσω της επέκτασης της Ρωσικής παρουσίας στην χώρα της κεντρικής Ασίας.

Σήμερα, 13 Σεπτεμβρίου, ο Ρώσος υπουργός άμυνας, Ανατόλι Σερντιούκοφ και ο Κιργίζιος ομόλογός του, Αμπιμπούλα Κουνταϊμπερμπίγιεφ θα ξεκινήσουν συζητήσεις για την δημιουργία ενός ρωσικού στρατιωτικού εκπαιδευτικού κέντρου στην Κιργιζία. Μέχρι στιγμής η Κιργιζία δεν αποδεχόταν τους ρωσικούς όρους αναφορικά με μία συμφωνία για το εν λόγω θέμα. Τον τελευταίο καιρό όμως, η εσωτερική κατάσταση στην χώρα, έχει κάνει την ηγεσία της πιο «δεκτική» στα κελεύσματα της Μόσχας.



Η επίσκεψη του Κιργίζιου υπουργού στην Μόσχα δεν έχει ως αποκλειστικό σκοπό την επίλυση του εν λόγω ζητήματος αλλά η ατζέντα περιλαμβάνει και άλλα θέματα. Ενδεικτικά οι δύο πλευρές θα συζητήσουν ζητήματα αναφορικά με την υπάρχουσα ρωσική στρατιωτική βάση στην Κιργιζία, με την δυνατότητα δημιουργίας ενός επικοινωνιακού κόμβου για λογαριασμό του ρωσικού ναυτικού στην επαρχεία Τσούι στα βόρεια της χώρας καθώς και στην πιθανότητα δημιουργίας ενός κέντρου ναυτικής εκπαίδευσης στην λίμνη Ισσίκ-Κουλ.

Για όσους αναρωτιούνται για τις «ναυτικές» πτυχές των συμφωνιών μεταξύ των δύο πλευρών, την στιγμή που η Κιργιζία βρίσκεται στην… Κεντρική Ασία, θα πρέπει να αναφερθεί πως επί Σοβιετικής περιόδου στην περιοχή υπήρχαν εγκαταστάσεις δοκιμών ναυτικών όπλων.


Tμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Η Κίνα συνεχίζει να αντιγράφει τα Ρωσικά όπλα


Παρά το γεγονός ότι είναι μία από τις μεγαλύτερες οικονομίες στον κόσμο, η Κίνα φαίνεται απρόθυμη να χάσει τη φήμη της στην παραγωγή φθηνών αντίγραφων. Σήμερα πλέον, μια από τις πιο φιλόδοξες προσπάθειές της στον τομέα της αντιγραφής, θα μπορούσε να θέσουν σε δοκιμασία τις σχέσεις της με την Ρωσία.

"Αυτό το κινέζικο αεροπλάνο είναι απλά ένα ρωσικό σχέδιο γεμάτο εγχώρια ηλεκτρονικά", λέει ο Maxim Pyadushkin από το Στρατηγικό Κέντρο Ανάλυσης και Τεχνολογιών, όσον αφορά την ομοιότητα του κινέζικου μαχητικού J-11B στο ρωσικό Su-27. Τώρα, μπορούμε να προσθέσουμε και το J- 15, το οποίο αναμένται να τεθεί σε υπηρεσία το 2013, και είναι "εμπνευσμένο" από το Su-33.

Η υπόθεση αρχίζει να περιπλέκεται, και η συνεχιζόμενη «κλωνοποίηση» της στρατιωτικής τεχνολογίας ανησυζεί τη Μόσχα.


Σύμφωνα με πηγές, το Δεκέμβριο του 2008 υπογράφηκε μια συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας, παράλληλα μαζί με συμβάσεεις για την προμήθεια συστατικών του επόμενης γενιάς αντιεροπορικού συστήματος S-400, αλλά και στον τομέα των κινητήρων AL-31F και RD-93. Η συμφωνία για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας σταμάτησε στο Σινικό Τείχος και το προκλητικό ζήτημα ίσως οδηγήσει στην οριστική κατάρρευση της εμπιστοσύνης της Ρωσίας στην Κίνα. Οι φωνές στο Κρεμλίνο που ζητούν την επιβολή ενός «εμπάργκου όπλων» προς την Κίνα, γίνονται όλο και εντονότερες. Ο χρόνος θα δείξει.

Η Ρωσία είχε υποστηρίξει ένθερμα τη συμφωνία του 2008, με την ελπίδα ότι τουλάχιστον θα αποζημειωθεί οικονομικά από τον ασιατικό γίγαντα για τις αντιγραφές.

Το περασμένο έτος, οι πωλήσεις ρωσικών αεροσκαφών ξεπέρασαν διεθνώς τα 3 δισεκατομμύρια δολάρια - η δεύτερη θέση μετά τις ΗΠΑ.

Ο Vadim Kozyulin από το ρωσικό Κέντρο Πολιτικών Μελετών, λέει ότι τα „πλαστά“ Su-27 προσφέρονται ευρέως στην παγκόσμια αγοράς. Θα είναι δύσκολο για τη ρωσική αεροπορική βιομηχανία να διατηρήσει τη θέση της, αν δεν καταφέρει να προστατέψει καλύτερα τα πνευματικά της δικαιώματα, αλλά και να βρεί νέους τρόπους συνεργασίας με τον ανατολικό της γείτονα.

Παρά το γεγονός ότι το Su-27 πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση πριν 30 χρόνια, παραμένει ο ακρογωνιαίος λίθος της ρωσικής πολεμικής αεροπορίας, και είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στο εξωτερικό.

Αν και οι ομοιότητες μεταξύ των δύο μαχητικών είναι σαφείς, οι ειδικοί λένε ότι το κινεζικό J-11B δεν διαθέτει τις τελευταίες ρωσικές τεχνολογίες, με αποτέλεσμα να μην είναι ανταγωνιστικό στη διεθνή αγορά.


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki

Σκοπιανό:Ο ΓΑΠ εγκαταλείπει την πάγια εθνική θέση για μία ονομασία έναντι όλων


Σε σοβαρή, οδυνηρή υποχώρηση στο θέμα της ονομασίας των Σκοπίων έχει ήδη συμφωνήσει η κυβέρνηση του ΔΝΤ

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η κυβέρνηση του Γ. Παπανδρέου έχει ήδη συμφωνήσει στην πρόταση του ειδικού διαμεσολαβητή του ΓΓ του ΟΗΕ, του Μ. Νίμιτς, στα εξής σημεία:

• Ονομασία «Δημοκρατία της Μακεδονίας του Βαρδάρη».

• Αυτή η ονομασία δεν θα εφαρμόζεται υποχρεωτικά «erga omnes», δηλαδή έναντι όλων, όπως μέχρι τώρα είναι η πάγια ελληνική θέση. Θα βρεθεί μια φόρμουλα (ίσως έχει κατατεθεί ήδη...) με την οποία το «erga omnes» θα παρακάμπτεται!

Αυτό ήταν μια απαίτηση της σκοπιανής πλευράς, που την έθετε ως προαπαιτούμενο για την οποιαδήποτε περαιτέρω συζήτηση επί του θέματος.

Είναι άγνωστο αυτήν τη στιγμή με ποια φόρμουλα θα πλασαριστεί εδώ στην Ελλάδα αυτή η σοβαρότατη υπαναχώρηση από μια θέση που ήταν έως σήμερα πάγια θέση όλων των ελληνικών κυβερνήσεων, ώστε να περάσει.

Ωστόσο θεωρείται πάρα πολύ δύσκολο να περάσει. Και ασφαλώς η κυβέρνηση θα ρισκάρει να επωμιστεί τεράστιο πολιτικό κόστος. Να σημειωθεί δε ότι σύμφωνα με απόλυτα έγκυρες πληροφορίες μας:

• Ενώ αυτή η πρόταση του Μ. Νίμιτς σαφώς και ικανοποιεί μια πάγια θέση των Σκοπίων, είναι η ελληνική πλευρά που έχει απαντήσει θετικά σε αυτήν την πρόταση, ήδη από τον Ιούλιο, ενώ η FYROM δεν έχει ακόμα απαντήσει!

Αυτό εξάλλου επιβεβαίωσε και ο ίδιος ο ΓΓ του ΟΗΕ σε συνάντηση που είχε με αντιπροσωπεία του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος πρόσφατα. Ότι δηλαδή υπάρχει ολοκληρωμένη πρόταση του Νίμιτς, στην οποία έχει απαντήσει θετικά η Ελλάδα, ενώ αναμένεται και η απάντηση από την πλευρά των Σκοπίων!

Προφανώς η αναμενόμενη επίσκεψη του Γ. Παπανδρέου στις ΗΠΑ, για τις εργασίες της ΓΣ του ΟΗΕ, θα αξιοποιηθεί και για το επίμαχο ζήτημα, την τελική δηλαδή φόρμουλα του επώδυνου συμβιβασμού σε αυτό το κρίσιμο εθνικό θέμα.

Τη στιγμή μάλιστα που υπάρχουν σοβαρότατες πολιτικές και ιστορικές ενστάσεις για τη συγκεκριμένη ονομασία, που έχει αποκαλυφτεί εδώ και καιρό, προφανώς για να αρχίσει να εθίζεται ο ελληνικός λαός...

Ενστάσεις προερχόμενες και από πολιτικούς και από ιστορικούς. Και εκεί που διατυπώνονται αυτές οι ενστάσεις, έρχεται και η εγκατάλειψη του «erga omnes» για να κάνει τα πράγματα ακόμα χειρότερα.

Είναι δε χαρακτηριστικό τού υπό διαμόρφωση κλίματος αποδοχής αυτού του επονείδιστου συμβιβασμού και το γεγονός ότι και ο πρόεδρος της ΕΕ Μπαρόζο πιέζει για «λύση» στο θέμα αυτό, και μάλιστα γρήγορα, αλλά και το ΝΑΤΟ.

Είναι προφανές ότι το ΝΑΤΟ και ειδικότερα η Ουάσινγκτον, επείγεται για «λύση» μέχρι τη Σύνοδο Κορυφής που είναι προγραμματισμένη για τον Νοέμβρη.Βρισκόμαστε κοντά σε «λύση» και προειδοποιούσε για τα όρια τα οποία δεν μπορεί να ξεπεράσει η Ελλάδα, τις «κόκκινες γραμμές». Αλλά φαίνεται ότι όλα στο εργώδες παρασκήνιο έχουν «κανονιστεί». Οι σύμβουλοι του Γ. Παπανδρέου (εμφανείς και αφανείς...) όλα δείχνουν ότι έχουν κάνει «καλά» τη δουλειά τους!

Και απομένει να δούμε τα όρια της αντίδρασης της ΝΔ, του Αντ. Σαμαρά, των άλλων κομμάτων και κυρίως του ελληνικού λαού! (αν υπάρχουν)


Τμήμα ειδήσεων elliniki-stratigiki