Δευτέρα, 6 Σεπτεμβρίου 2010

Βουλιάζουν οι Ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες



Σχέδιο εξυγίανσης προωθεί η κυβέρνηση και βάζει μαχαίρι στις σπατάλες- ΕΑΣ-ΕΑΒ και ΕΛΒΟ στα χνάρια του ΟΣΕ

Μαχαίρι στα αυξανόμενα χρέη των αμυντικών βιομηχανιών, πρόσληψη συμβούλων για αναδιάρθρωση, αποκρατικοποιήσεις και αναζήτηση στρατηγικών συνεργασιών προωθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας. Το δύσκολο έργο έχει αναλάβει ο αναπληρωτής υπουργός κ. Π.Μπεγλίτης, ο οποίος πριν από όλα έχει να αντιμετωπίσει τη σθεναρή αντίσταση των συνδικαλιστών, ιδιαίτερα στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), που είναι η πλέον προβληματική των αμυντικών βιομηχανιών- οι άλλες δύο είναι η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ). Η αναδιάρθρωση των αμυντικών βιομηχανιών κρίνεται αναγκαία από τα υπουργεία Εθνικής Αμυνας και Οικονομικών, καθώς σε αυτές απασχολούνται περίπου 4.000

άτομα. Ωστόσο θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η μετάταξη πολλών εξ αυτών σε άλλες υπηρεσίες με σκοπό να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στα ΕΑΣ. Επειτα από χρόνια κακοδιαχείρισης τα συσσωρευμένα χρέη τους ανέρχονται σήμερα σε περίπου 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ. Μια ματιά στα οικονομικά στοιχεία του ομίλου δείχνει ότι «κάθε πέρυσι και καλύτερα». Ο κύκλος εργασιών συρρικνώνεται κάθε χρόνο, ενώ πέρυσι το καθαρό αποτέλεσμα του ομίλου μετά φόρων ήταν μείον κατά περίπου 170 εκατομμύρια ευρώ. Και οι δανειακές ανάγκες του ομίλου στις 31 Δεκεμβρίου 2009 ανέρχονται σε περίπου 900 εκατομμύρια ευρώ. Το διοικητικό προσωπικό υπερβαίνει το εργατοτεχνικό, ενώ οι συνδικαλιστές που ελέγχουν την επιχείρηση, κυρίως από τον χώρο του ΠαΣοΚ, είναι εξοργισμένοι με την τακτική των κκ. Ευ. Βενιζέλου και Μπεγλίτη.

Στο Πεντάγωνο η λύση που προκρίνεται είναι η είσοδος στρατηγικού επενδυτή στα ΕΑΣ. Ηδη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από την αμερικανική ΑΤΚ ώστε να αγοράσει κάποιες από τις εγκαταστάσεις των ΕΑΣ. Ούτως ή άλλως αναμένονται συγχωνεύσεις των παραγωγικών μονάδων που ανέρχονται σε έξι (Υμηττός, Αίγιο, Μάνδρα, Ελευσίνα και δύο στο Λαύριο). Η είσοδος στρατηγικού επενδυτή θα μπορούσε να συνδυαστεί, επισημαίνουν πηγές του Πενταγώνου, με συμπαραγωγές σε πυρομαχικά και άλλες εξοπλιστικές ανάγκες.

Την ίδια στιγμή η ΕΑΒ ζητεί εξειδικευμένο προσωπικό προκειμένου να ανταποκριθεί στις παραγγελίες της. Οι τελευταίες προσλήψεις έγιναν πριν από πέντε χρόνια, το 2005. Το 2009 είχαν εγκριθεί 247 προσλήψεις (80 για το 2009 και 167 για το 2010), πάγωσαν όμως λόγω των εκλογών του περασμένου Οκτωβρίου. Ακολούθησε το γενικό πάγωμα προσλήψεων, με αποτέλεσμα να μην έχει γίνει τίποτα. Η ΕΑΒ, η οποία ουσιαστικά ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών, βλέπει επίσης να αποχωρεί και προσωπικό.

Το πρόβλημα επιτείνεται από το γεγονός ότι επί ΝΔ αυξήθηκαν οι διοικητικές θέσεις στο οργανόγραμμα με αποτέλεσμα τη διόγκωση του μισθολογικού κόστους. Σημειώθηκαν μεγάλες σπατάλες σε χορηγίες και αμοιβές συμβούλων, που σε ορισμένες περιπτώσεις ανέρχονταν σε 25.000 ευρώ μηνιαίως. Ολα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα τα χρέη της ΕΑΒ να εκτοξευθούν σε πάνω από 550 εκατομμύρια ευρώ ως τα τέλη του 2009. Οι δυσκολίες επιτείνονται από το γεγονός ότι δεν έχει διοριστεί ακόμη νέα διοίκηση και οι αποφάσεις καθυστερούν.

Ωστόσο τόσο στο Πεντάγωνο όσο και στο υπουργείο Οικονομικών γνωρίζουν ότι η ΕΑΒ μπορεί να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο, καθώς είναι η μόνη εξωστρεφής αμυντική βιομηχανία. Το 55% των πελατών της για το 2009 προέρχεται από το εξωτερικό και το 45% από το εσωτερικό. Οι διεθνείς συνεργασίες της είναι με μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού, μεταξύ άλλων τη Lockheed Μartin, τη γαλλογερμανική ΕΑDS και την ιταλική Αlenia. Ωστόσο όσο δεν επιλύονται τα προβλήματα με το προσωπικό οι συμβάσεις που εκκρεμούν θα παραμένουν ανεκτέλεστες.

Παράλληλα θα δημιουργούνται προστριβές με την ηγεσία του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις επισκευές μαχητικών αεροσκαφών, καθώς οι κινητήρες τους καταπονούνται λόγω της αυξημένης δραστηριότητας στο Αιγαίο.

ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΜΥΝΤΙΚΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ

Υπάρχουν τρεις εταιρείες: τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία και η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων Απασχολούν περίπου 4.000 εργαζομένους Τα χρέη τους για το 2009 έφτασαν τα 250 εκατομμύρια ευρώ Παραμένουν εξαρτημένες από τις παραγγελίες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων Στη χειρότερη κατάσταση βρίσκονται τα ΕΑΣ με συσσωρευμένα χρέη 1,2 δισ. ευρώ Αναμένεται η πρόσληψη συμβούλου για την είσοδο στρατηγικών επενδυτών Θα υπάρχουν σαρωτικές μετατάξεις σε άλλες υπηρεσίες

πηγή:Το Βήμα


Τμήμα ειδήσεων elliniki stratigiki

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα παρακαλούσαμε να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας. Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα αποκλείονται .
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την κατανόησή σας.